10 år siden Seat forsvant fra Norge
Kan være et lite kupp som bruktbil.
I forhold til folketall og antall biler som selges hvert år, har vi svært mye å velge mellom i nybilmarkedet i Norge. Alle de store europeiske bilmerkene selges her til lands, i tillegg til et bredt utvalg fra både Japan og Sør-Korea.
Men det finnes ett unntak. Nemlig et merke som trakk seg ut av Norge i 2006, og siden bare har vært å finne i bruktmarkedet: Nemlig Seat.
Ikke god butikk
Dette Spania-baserte bilmerket har vært eid av Volkswagen-konsernet i en årrekke. Det var også Volkswagens norske importør, Harald A. Møller AS, som i mange år tok inn Seat til Norge. Men et stykke ut på 2000-tallet kastet de kortene.
Så ble merket i en periode solgt via Seat Nordic i Norge, men de klarte aldri å få skikkelig fart på sakene. På det meste ble det solgt over 1.000 Seater i Norge i løpet av ett år, men det begynner å bli lenge siden.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSeat forsvant i utgangspunktet ut fordi det ikke var god butikk å selge merket på det norske markedet. Seat fikk etter hvert også en ganske smal produktmiks, dermed ble det mer krevende å selge bilene.
Les også: – Er det skummelt å kjøpe denne bilen?
Det sydlandske merket
Bilene skilte seg heller ikke tilstrekkelig fra modellene fra VW som de var basert på. Prismessig kom de også litt i skvis i forhold til et annet merke fra VW-konsernet, nemlig Skoda. Da var det ikke lett å selge Seat.
Det hører også med til historien at Seat i en årrekke har vært problembarnet i VW-konsernet. Pengene har rent ut av kassen, til tross for ganske betydelige investeringer. Finanskrisen rammet også Seat hardt, særlig fordi de hadde en stor del av salget sitt sør i Europa, der nybilsalget stupte fra 2009.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVW har aldri helt klart å posisjonere Seat. Ambisjoner om å gjøre dette til det «sydlandske» merket i produktmiksen har feilet. En ting er å vedta noe slikt i styrerommene i Tyskland, det har vist seg å være noe helt annet å få det til å fungere i praksis.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Morsom familiebil, men ikke for oss i Norge
(Saken fortsetter under)
Tatt inn av forhandler
I kjølvannet av Dieselgate-skandalen, gikk det rykter om at VW kanskje ville kaste kortene og kvitte seg med Seat. Slik ser det imidlertid ikke ut til at det går. Men i hvor stor grad VW er villig til å tape penger på merket i årene som kommer, er høyst uvisst.
For Seats del blir det svært viktig å både få opp salget og ikke minst sørge for overskudd i årene som kommer.
PS: Det har det siste årene kommet inn noen nye Seater til Norge, via en forhandler i Bærum. I bruktmarkedet er det også en god del biler å velge mellom, her starter prisene på under 10.000 kroner. Generelt er brukt Seat noe av det mer tungsolgte i markedet, men som kjøper kan du få veldig mye bil for pengene.
Her kan du lese mer om den nye, norske satsingen
Volkswagen kutter over 40 modeller
Her er det bare en ting som gjelder: Lav pris
Merket sliter – her trenger de en suksess
Her har Håvard nettopp solgt superbil til 2,7 millioner
Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no