Høy fart, mobilbruk og fylla får skylda for flere drepte

Flere ble drept i trafikken i EU i fjor. Høy fart og fyll får skylda. Foto: Colourbox
Flere ble drept i trafikken i EU i fjor. Høy fart og fyll får skylda. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor ble 26.300 mennesker drept på veiene i EU-landene. Dette er en liten økning fra 2014. Høy fart og fyll får skylda for at antall trafikkdrepte nå øker for første gang på flere år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

EU har satt som mål å redusere antall drepte i trafikken med 50 prosent mellom 2010 og 2020. Så langt har nedgangen vært på 3,6 prosent i gjennomsnitt hvert år. I fjor gikk det altså feil vei med en økning på én prosent. For å nå målet, må nedgangen de neste årene bli på 6,7 prosent årlig.

Les også: Frankrike setter opp 10.000 falske fotobokser

Høy fart er årsaken til rundt en tredel av alle dødsulykkene, mener European Transport Safety Council (ETSC). Rusete bilførere er en medvirkende årsak i ytterligere 25 prosent av ulykkene. Ifølge ETSC kjøres rundt to prosent av alle turer av berusete sjåfører. Hvor mye mobilbruk spiller inn er ennå noe usikkert, men ETSC viser til nye studier som antyder at dette er årsaken til mellom 10 og 30 prosent av alle kollisjoner.

Les også: Dette koster boten deg når du blit tatt av politiet

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Mer politi på veien er det mest effektive tiltaket for å få ned antall trafikkdrepte, mener EU. Foto: Colourbox
Mer politi på veien er det mest effektive tiltaket for å få ned antall trafikkdrepte, mener EU. Foto: Colourbox

I tillegg til de 26.300 som ble drept i trafikken, ble 135.000 alvorlig skadet. For å få til en ytterligere nedgang i drepte og skade, forslår ETSC flere politifolk langs veiene som det mest effektive tiltaket. I tillegg diskuteres det nå både lavere fartsgrenser og alkohollås på biler – i første omgang til sjåfører som tidligere er tatt for å kjøre med rus. Det pekes også på at dersom man hadde fått bruken av sikkerhetsbelte i bilene opp til 99 prosent fra dagens 90 i forsetet og 71 i baksetet, ville det alene kunne spare 900 liv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les på naf.no: Trafikkregler og kjøring i utlandet

Også i USA økte antall trafikkdrepte i 2015. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har offentliggjort foreløpige tall som viser 35.200 drepte i 2015, opp fra 32.675 i 2014. Dette forklares med at økonomien er i bedring og bensinprisen på vei ned, slik at amerikanerne kjører mer bil. Verst har det gått ut over syklister og fotgjengere som har den største økningen i drepte.

Les også:

Når denne røde lampen lyser, må du stoppe med en gang

10 årsaker til at bilen din stopper langs veien i sommer – Ikke tro på bilfabrikkenes lange rust-garantier

Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no