Opel Astra kåret til Årets Bil i Europa

Opel Astra er en morsom bil å kjøre og har utstyr selv ikke større luksusbiler har som standard. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mer enn fornuft ved denne bilen: Spennende utstyr og gode kjøreegenskaper for eksempel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel Astra 1,4 Premium

  • Pris testbil: 310.400,- inkludert leveringskostnad
  • Billigste: 224.900,- (1,0 Inovation bensin - 105 hk)
  • Motor testbil: Fire syl. rekke, bensin m/turbo 1.399 ccm
  • Ytelse: 150 hk/110 kW v. 5.000 omdreining
  • Moment: 230 Nm v. 2.000 omdr.
  • Toppfart/aks. 0-100 km/t: 215 km/t/ 8,5 sek
  • Forbruk/CO2 blandet: 0,51 l/mil - 117 gr.
  • Dekk: Bridgestone Turanza – 220/40 R18.
  • Lengde cm: 437/187/149
  • Egenvekt inkl. fører/nyttelast kilo: 1.278/537

+ Mye utstyr og morsomme kjøreegenskaper

- Litt stump fjæring

Astra har utstyr som til nå bare har vært vanlig i større luksusbiler. Du får blant annet LED-hovedlykter og massasje og ventilasjon i førersetet. Førstnevnte er standard og viktig. Sistnevnte koster litt ekstra, men er etter vår mening ikke så nødvendig.

Allerede fra mellomste utstyrsnivå er Opel Eye fører-assistentpakke, med automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling på frontruten, trafikkskilt-leser og vinglevarsler standard. Vi har nettopp avsluttet en prøvekjøring av BMW X3, og den har ikke noe av dette utstyret som standard.

Les hele testen med tre konkurrenter og testdata i magasinet Motor (innlogging for NAF-medlemmer).

Morsom å kjøre

Nye Astra er også en morsom bil å kjøre. Først og fremst på grunn av de stabile og presise egenskapene på veien. Astra er enda et hakk raskere i vår kritiske unnamanøver enn Mazda 3.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den oppfører seg svært stabilt og udramatisk, selv i høy hastighet. På landeveiene er styringen såpass presis at den kan føles litt vinglete før du venner deg til den. På dårlig asfalt kan den også føles litt stump i fjæringen. En forklaring kan være at testbilen har 18-tommers hjul.

Under panseret i vår bil sitter det en 150 hesters bensinmotor med turbo, som absolutt får godkjent. Den er raskest fra 0-100 av alle testbilene og er kjapp i forbikjørings-situasjoner.

Les også: Opel har vært redningen for veldig mange familier

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke blant de største i klassen

Forbruket målte vi til 0,64 liter på mila på en blanding av by- og landeveiskjøring. Det er midt på treet av testbilene. Bagasjerommet på 370 liter er ikke blant de største i klassen, men beinplassen i baksetet er større enn hos konkurrentene.

Vår testbil koster 310.400 kroner med noe ekstrautsyr. Tar vi den store motoren i betraktning, er dette en god pris. Rimeligste utgave, med en bensinmotor på 105 hester, får du fra 224.900 korner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I disse dager er stasjonsvogn-utgaven på plass i butikkene og den er normalt bestselgeren til Astra.

Våre målinger

  • Støy v/90 km/t dBA: 70,0 (70,5)*
  • Forbruk landevei l/mil: 0,64 (0,64)*
  • Aks 0-100 km/t sek.: 10,6 (11,4)*
  • Bagasjerom liter: 370 (385)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter

Les også:

Nå kommer elbilene med lang rekkevidde og rimelig pris

Tror du tyvene tar bare de nye og fine bilene? Det er feil

Slo alle konkurrentene – Opel Astra er Årets bil 2016

Mange har ventet på den i over 40 år– nå kommer ny Opel GT

Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no