Derfor er dette tidenes luksusbil

Det blir ikke så mye mer pompøst enn dette, og de som fikk kjøpe bilen ny var alle rimelig pompøse. Foto: Lord Arnstein Landsem
Det blir ikke så mye mer pompøst enn dette, og de som fikk kjøpe bilen ny var alle rimelig pompøse. Foto: Lord Arnstein Landsem
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke nok at det er dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes mange gode diskusjonstemaer rundt bil, og ett av dem er følgende: «Hva er tidenes ultimate luksusbil?»

De to viktigste kriteriene er kanskje pris og eksklusivitet, men allikevel er kandidatene mange: Den makeløse 1958 Cadillac Eldorado Brougham? 30-tallets nydelige Duesenberg SJ? 70-tallets vulgære Stutz Blackhawk? Eller kanskje den mytebelagte Monteverdi 375/4? Diktatorfavoritten Mercedes-Benz 600? For ikke å snakke om den mest opplagte kandidaten av dem alle: Bugatti Royale.

(Saken fortsetter under)

Hva angår eksklusive kjøpere er det neppe noen bil i historien som matcher Rolls-Royce Phantom IV. Foto: Lord Arnstein Landsem
Hva angår eksklusive kjøpere er det neppe noen bil i historien som matcher Rolls-Royce Phantom IV. Foto: Lord Arnstein Landsem

Personlig vil jeg nok holde en knapp på Bugatti Royale, men det finnes et interessant argument som kan bringe litt ekstra liv i debatten. Den ultimate luksusbil må selvsagt være produsert i et lavt antall, men de som kjøpte den ny må også være folk med nobel stamtavle. Det er da Bugatti Royale svikter, og en ny kandidat seiler opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mellom 1929 og 1933 bygde Bugatti seks eksemplarer av Royale, men ingen rojale kjøpte bilen. Kong Zog av Albania ville ha en, men Ettore Bugatti nektet å selge ham en, fordi han fant kongens bordmanerer avskyelige.

Dermed gikk bilene til ulike forretningsfolk, og selv om ingen luksusbiler kan matche Bugattien hva gjelder massiv tilstedeværelse, så er det en bil som banker den i støvlene hva angår kjøpernes status.

Les også:

Phantom IV er svaret

Rolls-Royce (og Bentley) har opp gjennom årene laget mer fantastiske luksusbiler enn de fleste, og skal man velge ut en Rolls-Royce til debatten om tidenes ultimate luksusbil, må det selvsagt bli en Phantom-modell (som tidligere var svindyre spesialversjoner, som kun kunne bestilles på spesialordre, og må ikke forveksles med dagens bruk av Phantom-navnet).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne venter mange nordmenn på

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Det var neppe mange av Phantom IV-kjøperne som satt her. Bak rattet befant det seg nok omtrent alltid en privatsjåfør. Foto: Lord Arnstein Landsem
Det var neppe mange av Phantom IV-kjøperne som satt her. Bak rattet befant det seg nok omtrent alltid en privatsjåfør. Foto: Lord Arnstein Landsem

Da faller valget på Phantom IV, som ble laget i 18 eksemplarer mellom 1951 og 1956. Bilen var selvsagt det ultimate i luksus, og Rolls-Royce forsynte den med de dypeste lammeulltepper, det fineste valnøtt-tre, de tykkeste skinnseter, og lot sine hoffmaker-karosserimakere ta seg av jobben med å lage karosserier med perfekt finish og dyp lakk i lag på lag.

Den mest eksklusive kundeliste noensinne

Av de 18 bilene (bil 2 var en testbil for fabrikken), ble 17 solgt, og når man ser hvem kjøperne er, skjønner man hvorfor Rolls-Royce Phantom IV fortjener tittelen «Tidenes ultimate luksusbil»:

Bil 1: Prinsesse Elizabeth (dagens dronning) (Karosseri: H.J. Mulliner)

Bil 3: Sjahen av Iran (Karosseri: H.J. Mulliner)

Bil 4: Emiren av Kuwait (Karosseri: H.J. Mulliner)

Bil 5: Prins Henry (Karosseri: Hooper)

Bil 6: Prinsesse Marina (Karosseri: Hooper)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bil 7: General Franco i Spania (Karosseri: H.J. Mulliner)

Bil 8: General Franco i Spania (Karosseri: H.J. Mulliner)

Bil 9: General Franco i Spania (Karosseri: H.J. Mulliner)

Bil 10: Aga Khan III (Karosseri: Hooper)

Bil 11: Prins Talal i Saudi-Arabia (Karosseri: Franay)

Bil 12: Kong Faisal II i Irak (Karosseri: Hooper)

Bil 13: Kronprins Abdul Ilah i Irak (Karosseri: Hooper)

Bil 14: Dronning Elizabeth II (Karosseri: Hooper)

Bil 15: Prinsesse Margaret (Karosseri: H.J. Mulliner)

Bil 16: Emiren av Kuwait (Karosseri: H.J. Mulliner)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bil 17: Emiren av Kuwait (Karosseri: H.J. Mulliner)

Bil 18: Sjahen av Iran (Karosseri: Hooper)

Les også: Her er bilen som kjører etter Wirkola

(Saken fortsetter under)

Denne bilen fikk ingen privatkunder kjøpe som ny. Foto: Lord Arnstein Landsem
Denne bilen fikk ingen privatkunder kjøpe som ny. Foto: Lord Arnstein Landsem

Laget for Aga Khan III

Med andre ord ble ingen Rolls-Royce Phantom IV noensinne solgt til en privat kunde, kun til kongelige. Det gjør at bilen hva angår eiere ubestridt er tidenes luksusbil. Å se en ekte Phantom IV er derfor et svært uvanlig syn, men til min store glede var en av de 18 bilene på årets Villa d’Este-utstilling i Italia. Det er bil nummer 10 som ble laget for Aga Khan III, og som ble levert ferdig den 6.april 1952 som Limousine Sedanca de Ville med grønt eksteriør og rødt interiør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den heldige eier ble Hans Majestet Sultan Mohammad Shah, mer kjent som Aga Khan III. Han var imam for Nizari Ismaili samfunnet, den nest største gruppen blant sjiamuslimene i Britisk India. I tillegg til dyre biler, var Aga Khan III mer kjent for sin fantastiske samling av galopphester, som vant mengder av store internasjonale ritt.

Imamen døde i 1957, og selv om enken hadde skrevet under en avtale med Rolls-Royce om at bilen ikke kunne selges, solgte hun den til Mayfair-Lennox hotellet i Missouri, USA, hvor den ble brukt til å plukke opp viktige gjester ved flyplassen. Men bagasjeplassen var begrenset, og hotellet solgte bilen i 1962. Den ble på et senere tidspunkt lakkert rød, og dukket opp på en auksjon i 2011. Dagens eier fikk bilen restaurert tilbake til originalstand i 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også:

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Romanias rikeste mann i baksetet på sin Phantom IV. Foto: Lord Arnstein Landsem
Romanias rikeste mann i baksetet på sin Phantom IV. Foto: Lord Arnstein Landsem

Bulldoseren fra Brasov

Eieren er for øvrig nesten like interessant som bilen. Han er nemlig «Bulldoseren fra Brasov», den tidligere tennis- og ishockey-stjernen Ion Tiriac, som i dag er Romanias rikeste mann. Tiriac deltok i vinter-OL 1964 på ishockey-landslaget til Romania, og vant Double for menn sammen med beryktede Ilie Nastase under French Open i tennis i 1970. Han ble senere tennistrener, og overså karrieren til Boris Becker fra 1984-1993.

Etter kommunismens fall ble Tiriac en svært suksessfull forretningsmann, og tjente seg søkkrik på alt fra private banker til forsikring, flyselskap og mye annet. I 2007 presenterte Forbes ham som den første milliardæren fra Romania, og han regnes for å være god for rundt 1,6 milliarder Euro.

Det betyr at Tiriac har råd til å samle på de biler han måtte ønske, og Tiriac eier ikke bare en Phantom IV, men to! Bil nummer seks som ble laget for Prinsesse Marina er nemlig også i hans eie. Noen har mer eksklusiv bilsamling enn andre.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no