Fargen avslører noe helt spesielt

Ser du den sorte logoen på bakluken av en BMW M3, så betyr det at den har Competition Package. Da er det greit å styre unna.
Ser du den sorte logoen på bakluken av en BMW M3, så betyr det at den har Competition Package. Da er det greit å styre unna.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her snakker vi råsprek familiebil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMWs M-avdeling, som lager de mest sportslige modellene til den tyske bilprodusenten, har hendene fulle. Det blir nemlig bare mer og mer populært med spreke biler.

Det viser salgsøkningen med all tydelighet. M og M Performance-modellene til BMW økte salget med totalt 39 prosent i 2015. Totalt ble det solgt 62.400 eksemplarer.

Målet i år er en minst like omfattende økning.

For å klare det skal de lage noen ekstra ville utgaver av de allerede råspreke M-modellene M3 og M4. De får nemlig noe som heter Competition-pakke.

Les også: Denne bygges bare i 500 eksemplarer

Tre av BMWs råeste: M6, M4 og M3 – alle med Competition Package, og alle parkert på Formel 1-banen utenfor Budapest: Hungaroring.
Tre av BMWs råeste: M6, M4 og M3 – alle med Competition Package, og alle parkert på Formel 1-banen utenfor Budapest: Hungaroring.

Formel 1-bane

Det er passende at vi er på Øst-Europas eneste Formel 1-bane for å lære mer om BMWs mest hårete modeller. Vi har allerede kjørt den nye innstegsmodellen, M2, på banen.

Nå er det på tide å få en liten tur i en annen nyhet – nemlig M3/M4 med Competition-pakke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

M3 og M4 er altså mer eller mindre samme bil, bortsett fra at M3 er todørs coupe, mens M3 er en vanlig sedan med fire dører.

Les også: Nei – det er ikke tilfeldig at denne testes på racerbane

BMW er tydelig stolte over modifiseringene de tilbyr på M-modellene sine.
BMW er tydelig stolte over modifiseringene de tilbyr på M-modellene sine.

Sorte emblemer

Men først litt om hva som er forskjellen på en vanlig M3/M4, og en Competition-utgave: Hvis vi starter med det visuelle, er det noen flere detaljer i sort. For eksempel grillen og selve M3/M4-emblemet på bakluken. Det er også sorte enderør på det spesiallagede eksosanlegget. Det gir forøvrig fra seg et enda mer markant brøl enn vanlig, når du toucher gasspedalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Setene er også enda mer sportslige, og det følger med 20" felger.

Les også: Test av BMW M4

Mørk grill, mørke detaljer rundt emblemet på forskjermen og 20" felger skiller denne fra en vanlig M4.
Mørk grill, mørke detaljer rundt emblemet på forskjermen og 20" felger skiller denne fra en vanlig M4.

450 hk

Så langt handler mye om image og utseende, og lite om prestasjoner. Men du tror vel ikke at M-avdelingen bare handler om jåleri og staffasje?

Neida, de har gitt Competition-utgaven mer krefter også. Som om det var nødvendig. Her er det 450 i stedet for 431 hk. Du blir ikke MYE raskere i akselerasjonen av det. 0,1 sekunder faktisk. Men som sagt, egentlig var jo ikke behovet for mer fraspark spesielt påtrengende uansett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Understellet er også spesiallaget, og det er nye innstillinger i alle kjøreprogrammene, for antispinn-systemet og for den aktive M-differensialen.

Les også: Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie

20" felger, med et tynt lag gummi rundt, kan nok fort få vel mye å hanskes med på norske «kjerreveier».
20" felger, med et tynt lag gummi rundt, kan nok fort få vel mye å hanskes med på norske «kjerreveier».

Mer lyd

Spørsmålet er naturligvis hvilken effekt dette har på bilen. Vi er spente på å kjenne litt på hva som bor i denne Competition-utgaven.

Vi slipper å vente lenge. Første rette strekning gir anledning til å kjenne akselerasjonen – og mangelen på grep. Det blir for mye å hanskes med, selv for 285/30/20-dekkene bak.

Ytelsene er vanskelige å skille fra en vanlig M3, når vi ikke kan sammenligne direkte. Men lyden skiller seg ut. Det gjør også komforten. Den er betydelig dårligere, med 20" felger. Faktisk såpass at vi ikke kan skjønne at det skal være noe å trakte etter.

Les også: Lanserer spesialversjon av BMW M3

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kort møte

Styrefølelsen, den herlige responsen fra understellet i svingene, alt er akkurat slik vi forventer. Igjen – skal du virkelig føle på forskjellene, må du på bane med begge bilene og la dem strekke skikkelig på bena.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På motorveien, der underlaget er bedre, blir ikke 20-tommerne så slitsomme å forholde seg til lenger. Og det hjelper mye å få den over i komfort-modus. Da slipper du å riste løs tennene dine.

Les også: BMW lar seg ikke bremse av Dieselgate

Interiøret er også litt modifisert. Mye karbon, egne sportsseter og legg merke til M-fargene som pryder sikkerhetsbeltet. Detaljer er viktig.
Interiøret er også litt modifisert. Mye karbon, egne sportsseter og legg merke til M-fargene som pryder sikkerhetsbeltet. Detaljer er viktig.

Verdt det?

Før vi aner ordet av det, er imidlertid den korte testturen vår over. Det blir et hastig møte med en helt spesiell bil.

Men om det er så veldig mye mer å trakte etter enn en vanlig M3/M4 kan vi ikke si basert på denne kjøreturen.

Hva det vil koste for en slik oppgradering i Norge, har vi heller ikke oversikt over ennå.

Men hvis kun det råeste av det råeste er rått nok, og du har nok av penger uansett, da bestiller du deg en M-modell med sort emblem på bakluken.

Les også: Gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder!