Dette er verdens mest solgte elbil
Troner suverent på toppen også i Norge.
Da Nissan Leaf kom til Norge i 2011, innledet den et nytt kapittel i norsk elbil-historie. Leaf ble umiddelbart en suksess og er totalt sett den mest solgte elbilen i Norge noensinne.
Det nærmer seg nå 25.000 Leaf på norske veier. Og selv om det har kommet til en rekke nye konkurrenter de siste årene, er det ikke noe som tyder på at salget vil bremse opp. Tvert imot: Så langt i år har Leaf-salget økt med 57,7 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, Leaf er så langt i år Norges tredje mest solgte personbil.
Tok risiko
Det er ikke bare vi nordmenn som har sans for Leaf. Den er også verdens mest solgte elbil, totalt sett. Så mens et merke som Tesla stikker av med veldig mye av oppmerksomheten rundt elbiler, er det altså langt mer folkelige Leaf de fleste kjøper.
For Nissan er det naturligvis en stor fjær i hatten. Satsingen på Leaf har vært omdiskutert og ble sett på som svært dristig da de gikk i gang.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenÅ være pioner i et markedet, betyr å ta risiko. Her har Nissan investert mye penger, som de ikke kan forvente å regne hjem på kort sikt. Til det er det totale elbilmarkedet i verden så langt for lite. Men Nissan – og mange med dem – regner med at det bare er et tidsspørsmål før dette løsner.
Les også: Mer rekkevidde: Dette var en stor nyhet for Leaf
(Saken fortsetter under)
Kina er jokeren
Den store jokeren her er det kinesiske markedet. Kina sliter med svært høy forurensning i byene, samtidig som det er kort vei fra planlegging til beslutning. Hvis kinesiske myndigheter bestemmer seg for at en stor del av bilparken deres skal bli elektrisk, ja så det blir sånn. Det kan igjen åpne store muligheter for bilprodusentene som er langt framme på elbiler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er heller ingen hemmelighet at mange andre land ser til Norge, og de virkemidlene som har gjort elbilandelen så stor her hjemme. Her handler det blant annet om null avgift og heller ikke moms, i kombinasjon med en rekke brukerfordeler. Det har gjort elbilene relativt sett mye rimeligere enn biler som bruker bensin eller diesel.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nå kommer Kina-elbilene til Europa
(Saken forsetter under)
Fra under 100.000 kroner
Her hjemme i Norge har Nissan for øvrig møtt nye konkurrenter med aggressiv prising av Leaf. I dag får du rimeligste utgave av bilen fra 190.000 kroner.
Det er en god del mindre enn hva den kostet da den ble lansert for fem år siden.
I bruktmarkedet er det veldig mye å velge mellom. Prisene starter nå på rett under 100.000 kroner, de rimeligste eksemplarene er gjerne bruktimporterte biler.
Les også:
Nå blir alle bilene deres elektriske
Har naboen ny bil? Det er ikke så rart!
Offisiell: Her er Teslas nye SUV i Norge!
– Politikerne kan gjøre helt vanlige biler mye dyrere
Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no