Arbeidshesten fra Nissan som gir SUV-følelsen

KOMFORT: Med et mer moderne understell har nye Navara fått kjøreegenskaper lik en SUV
KOMFORT: Med et mer moderne understell har nye Navara fått kjøreegenskaper lik en SUV
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt understell merkes på komforten og kjøreegenskapene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tekniske data:

Motor, cm³: 2298

Effekt, hk ved o/min: 190/3750

Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/1500

Egenvekt, kg: 2026

Tilhengervekt, kg: 3500

Nyttelast: Ca 900 kg

Lengde/bredde/høyde, cm: 533/185/184

Dimensjoner lasteplan, cm L/B: 158/156

Standard dekkdimensjon: 255/60R18

Forbruk, EU-miks l/mil: 0,70

CO₂-utslipp, g/km: 183

0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,8

Pris fra, kr: 338 270 (160 hk, manuell)

Pris fram kr (testbil): 436 280

Pickup-en er et allsidig nyttekjøretøy som stadig flere setter pris på. Pickup-markedet vokste med 17 prosent i fjor. Men spesielt komfortable er de ikke, ofte grunnet løsningen med bladfjærer bak. Det gjør at pickup-ene blir stive, og spretter og rister på ujevn overflate når lasteplanet er tomt.

Nye Nissan Navara representerer i så måte en liten revolusjon i pickup-markedet når den nå kommer med et helt nytt 5-link hjuloppheng med spiralfjærer bak, riktignok kun for Double Cab-modellen. Det merkes på komforten og kjøreegenskapene. Navara minner nå mer om en SUV i kjøreopplevelse, og bakhjulene har bedre kontakt med underlaget når det er ujevnt. Vi kjørte kun bilen uten last på planet, men Nissan hevder at fordelene med multilink-løsningen skal være like store selv om bilen er fullastet.

Les også: Nissan bøtelegges for utslippsjuks i Sør-Korea

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Endelig 3,5 tonn

I et segment som tradisjonelt sett har kommet sent på banen når det gjelder komfort- og sikkerhetsfunksjonene, kan nye Navara skryte av standardteknologi som Around View Monitor og nødbremssystem (Forward Emergency Braking). Andre sikkerhetsfunksjoner og praktiske egenskaper inkluderer cruise kontroll, Hill Descent-kontroll og bakkestartassistanse, i tillegg til nøkkelfri adgang, ryggekamera og parkeringssensorer. Sju kollisjonsputer er standard.

Den har selvfølgelig også lavserie, men den mekaniske differensialsperren er borte og erstattet med en elektronisk låsbar differensialsperre bak. I tillegg til traction-kontroll har den også Vehicle Dynamic Control (VDC), et sensorbasert system som reduserer motoreffekten og bruker bremsene på hjulene for å stabilisere Navara-en dersom den får sleng

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ny Mitsubishi godt rustet for konkurransen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SPIRALFJÆRER: Nissan Navara kommer med et helt nytt 5-link hjuloppheng med spiralfjærer bak, riktignok kun for Double Cab-modellen (bildet) FOTO: Martin Jansen
SPIRALFJÆRER: Nissan Navara kommer med et helt nytt 5-link hjuloppheng med spiralfjærer bak, riktignok kun for Double Cab-modellen (bildet) FOTO: Martin Jansen

Nyttelasten er økt fra 835 kilo til rundt 900 kilo – trekkapasiteten med et halvt tonn fra 3000 kilo til 3500 kilo – akkurat som Isuzu D-Max og Ford Ranger. Lasteplanet på den nye Double Cab-versjonen er 67 mm lengre enn forrige generasjon og er økt til totalt 1578 mm. Lasteplanet på King Cab er 1788 mm langt. Bakkeklaringen er på 22 centimeter.

Les også: Superbilene blir gjort til latter under kappkjøring

Gjerrigere turbomotor

Navaras nye 2,3 liters dCi-motor er ifølge Nissan 24 prosent mer effektiv enn forrige generasjon. Slagvolum er noe redusert, men antall hestekrefter og dreie-moment er de samme som i den gamle 2,5-literen. Du kan velge mellom to alternativer, enten 160 eller 190 hk. 160-hesteren har enkel turbo, mens 190 har twinturbo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi prøvekjørte versjonen med 190 hk. Forbruket er oppgitt til 0,7 liter per mil ved blandet kjøring (0,84 liter på forrige generasjon med 190 hk). Selv oppnår vi et forbruk på 0,88 l/mil ifølge kjørecomputeren, mens egen måling viser 0,9 l/mil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FINERE INTERIØR: På innsiden har Navara fått et mer personbilaktig preg. FOTO: Martin Jansen
FINERE INTERIØR: På innsiden har Navara fått et mer personbilaktig preg. FOTO: Martin Jansen
FORGJENGEREN: Slik ser det ut i forrige generasjon Navara.
FORGJENGEREN: Slik ser det ut i forrige generasjon Navara.

Nyttig utstyr

Når det gjelder overføringen kan du velge mellom sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns automatgirkasse. Versjonen vi prøvekjørte hadde en tradisjonell syvtrinns automat som på helt greit vis velger rett gir til kjøresituasjonen.

Førermiljøet er løftet betraktelig. Rattet kan fortsatt bare høydejusteres, men vi finner en god sittestilling i de komfortable setene. Tre 12V-uttak er noe en raskt kan sette pris på. Det samme med dype og fine koppholdere.

Vi synes derimot at fargeskjermen er plassert for lavt, og setter et lite spørsmålstegn ved klimaanlegget som blåste kald luft ved 16 grader og hetetokter ved 16,5.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Navara kommer med en rikholdig liste med ekstrautstyr i kategoriene nytte og pynt. Alt fra hard-top, verktøykasse, sykkelstativ, skyvbart lastebrett, rulledeksel og veltebøyle med lysrigg til kromlister, kanalrør og klistremerker.

NYTTE: Nye Navara kan laste rundt 900 kilo og trekke 3,5 tonn.
NYTTE: Nye Navara kan laste rundt 900 kilo og trekke 3,5 tonn.

Saken er først publisert på Klikk.no

Les også:

Her kan kanskje noen bli litt skuffet

Ingen andre i klassen er bedre på sikkerhet

Ser du hvilken populær bilnyhet som har "sneket" seg inn i Norge?