Denne bilen ble en skikkelig fiasko

Nei - Dodge Dakota er ikke en helt vanlig pickup ...
Nei - Dodge Dakota er ikke en helt vanlig pickup ...
Artikkelen fortsetter under annonsen

I teorien var det smart – i praksis funket det dårlig ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har blitt produsert mye rart av bil opp gjennom årene. Kreativiteten har tidvis vært større enn suksessene.

Ofte er det franske og italienske produsenter som har de rareste ideene. Mens svensker, tyskere og amerikanere ofte blir sett på som heller konservative.

Men unntak finnes. Vi får vel si heldigvis for det… At noen tør og er villige til å satse på noe som er annerledes.

God underholdning

Om det kanskje ikke er veldig praktisk, eller beint fram mislykket – så blir det i alle fall god underholdning av det på litt sikt.

Tanken bak bilen på disse bildene – Dodge Dakota Sports cabriolet – går det an å forstå, ja kanskje attpå til akseptere, i teorien.

Det er jo slik at pickup er big business i USA. Biltypen er umåtelig populær. Deler av det store kontinentet har jo også et varmt og gunstig klima med tanke på å kjøre cabriolet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorfor ikke kombinere dette? Altså en pickup og cabriolet? Som tenkt så gjort. Bilen kom i 1989 og forsvant stille, rolig og knapt uten at noen merket det bare to år etter, I 1991.

Tøff pickup til hyggelig pris

Her ser man godt kalesjen og veltebøylen som gjorde denne bilen spesiell.
Her ser man godt kalesjen og veltebøylen som gjorde denne bilen spesiell.

Forskjell på teori og praksis

For som noen ganger før – teori er én ting, praksis noe helt annet.

Så få som 2.482 biler ble bygget. Mange av disse har blitt borte underveis. Dodge Dakota Sport cabriolet var, da den kom, visstnok den første pickup-cabrioleten siden Ford Model A.

Dakota er langt i fra den største av pickupene fra USA. Den var i utgangspunktet ment å skulle demme opp for noe av den økende importen av slike biler fra Japan.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sports cabrioleten ble produsert på første generasjon av Dakota, som ble bygget mellom 1987 og 1996.

Les også: Den blir verdens mest brutale SUV

Motorene var ofte rekkefirere på 2,2- eller 2,5-liter. I cabriolet-versjonen ble Dakota levert med 3,9-liters V6 bensinmotor på 180 hestekrefter. Denne motoren var også tilgjengelig i biler med tak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Taket nede, surfbrett på planet og en kvinne ved sin side i solnedgangen. Det handler om å selge drømmer ...
Taket nede, surfbrett på planet og en kvinne ved sin side i solnedgangen. Det handler om å selge drømmer ...

Men så klart, den kunne leveres med V8-er også, dog ikke i cabriolet-versjonen.

Denne klarer du deg ikke uten på tur

Kult-status

Det som også er symptomatisk er at når modellen nesten er borte og glemt – så blir den plutselig populær.

Dodge Dakotaen uten tak har nå fått en slags kult-status i hjemlandet.

Og de få eksemplarene som finnes igjen, selges ganske fort når de en sjelden gang legges ut for salg. Ikke til svimlende priser ennå. Men det kommer nok til endre seg.

Les også: Her har den rå muskelbilen stått i 25 år