Nå får du statusbilen til like over 100.000 kroner

Mercedes E-klasse er plass- og komfortkongen. Nå kan du få utgående generasjon av statusbilen for helt ned i drøyt 100.000 kroner. Det er mindre enn en femtedel av hva den kostet ny ... Faksimile: Finn.no
Mercedes E-klasse er plass- og komfortkongen. Nå kan du få utgående generasjon av statusbilen for helt ned i drøyt 100.000 kroner. Det er mindre enn en femtedel av hva den kostet ny ... Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er virkelig mye bil for pengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes E-klasse er en bil mer eller mindre alle har et forhold til. Den har vært med i mange, mange år, og ble populær som taxi helt fra dag én.

Forrige generasjon av denne modellen, kom i 2010, med internkode W212. Disse ligger nå til salgs helt ned i drøyt 100.000 kroner, for pene eksemplarer, med god historikk og mye utstyr.

Men det er naturligvis en forklaring på prisen. I dette tilfellet handler det om kilometerstand. 2011-modellen vi har funnet, har rullet intet mindre enn 576.000 kilometer på de fem årene den har på veien.

Bilen ligger til salgs hos forhandler, med en prislapp på 115.000 kroner, pluss omregistrering.

E-klasse: – Nei, dette er ikke verdens beste bil

– Kan lett bli skremt

Da får du altså en E 200 CDI sedan. Den er sort, har sort skinn og er nylig EU-godkjent.

Bilen har hatt én eier siden den ble solgt ny i Norge, og alle servicer er fulgt hos merkeforhandler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Man kan lett bli skremt av så høy kilometerstand. Men når bilen ser ut som denne, og har godt dokumentert historikk, kan det fort være et kupp. Mercedes er kjent for å holde lenge. Blir den kjørt pent av ny eier, og får nødvendig oppfølging, er det ingenting som hindrer denne i å rulle 500.000 kilometer til på de neste fem årene, mener Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Han mener at dette med høy kilometerstand bør tas med fatning.

– Jeg ville heller kjøpt en bil med noen ekstra kilometer, hvis den ser godt holdt ut og har historikken på plass, enn en som er lurvete, men har kjørt mindre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Fjerde generasjon E-klasse traff ikke helt blink med designet i starten (bilen på bildet), men ble vesentlig penere etter en omfattende facelift.
Fjerde generasjon E-klasse traff ikke helt blink med designet i starten (bilen på bildet), men ble vesentlig penere etter en omfattende facelift.

Ser bra ut

Bilen vi har funnet ser rett og slett uforskammet bra ut, til å nærme seg 600.000 kilometer. Du må regne med noen bruksmerker her og der, og en list eller to som er blitt borte.

Men så lenge bilens tekniske stand er slik den loves, altså bra, og det ikke er for mye rust, skal det være mye bil igjen her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du får ellers en god porsjon utstyr i tillegg til skinn og xenon. For eksempel elektriske seter, automatgir, multiratt, integrerte barneseter og blue tooth.

Klikk her for å lese hele annonsen

Innvendig er det ryddig og stramt, og det meste oppleves solid.
Innvendig er det ryddig og stramt, og det meste oppleves solid.

Liten motor

E 200 har en gjerrig dieselmotor på 136 hk. Den kan ikke skryte på seg å være et råskinn på veien. 0-100 km/t går på 10,5 sekunder. Det vil nok være perioder der du gjerne skulle hatt litt mer fraspark.

Men på en annen side, får du et forbruk ned på drøyt halvliteren på mila ved blandet kjøring.

Det er også svært god plass, ikke minst i baksetet. Her er E-klasse i særklasse.

Komforten er også ubestridt. Det er noe av årsaken til at så mange har valgt dette som arbeidsplass.

Les om E-klasse i Brooms bruktbilguide her

Men bruk tid

Ting du bør se opp for: På alle biler som er gått langt, er det viktig med en grundig gjennomgang av historikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

E-klasse av denne generasjonen har dessuten noen utfordringer med dieseldysene (lytt etter ujevn tomgang) og lekkasje fra vannpumpa.

Få gjerne bilen på bukk også, slik at du kan granske understellet. Her kan du avdekke om den har "subbet" nedi, og fått skader som ikke er så lett å få øye på.

Ja, også må du har et litt åpent sinn, og ikke bli lei den femte gangen noen roper taxi etter deg på vei hjem fra jobb...