Åtte ting du må vite om Fords nye luksus-SUV

Ford Edge er en stor SUV med mye komfort. Foto: Ford
Artikkelen fortsetter under annonsen

Om noen uker lanserer Ford nye Edge i Norge. Dette er en SUV vi allerede kjenner fra USA, der den har vært i salg et par år allerede. Det har imidlertid skjedd ting med bilen på veien over Atlanterhavet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen

Til Norge kommer bilen bare med store dieselmotorer, firehjulstrekk og velfylte utstyrspakker. Billigste utgave koster fra 600.000 kroner, pluss registreringskostnader og vinterhjul. En bil med 210 hester og automatgir, koster fra 645.000 kroner.

Under panseret

Motoren er en ny to-liters turbodiesel på enten 180 eller 210 hester. Sistnevnte har to turboladere. Begge har et forbruk på 0,58 liter per mil, ifølge Ford, og gir henholdsvis 400 og 450 newtonmeter trekkraft. I USA, der bilen kommer fra, finnes det flere større bensinmotorer, men disse er ikke tenkt for Europa.

Les også: SUV-ene som nordmenn elsker

(Saken fortsetter under)

Ford Edge har utstyr som demper støyen og hjelper deg å holde fartsgrensen. Foto: Ford
Ford Edge har utstyr som demper støyen og hjelper deg å holde fartsgrensen. Foto: Ford

Størrelsen

Ford Edge er en stor bil. Den har fem seter, er 4,81 meter lang, har god bakseteplass og et bagasjerom på 507 liter.

Fra USA

Denne utgaven av Edge har vært på veien i USA et par år allerede. Utseendet på bilen som skal selges i Norge er det samme. Under skallet er det imidlertid gjort en del endringer. Blant annet er fjæringen strammet opp for å gi mer europeiske kjøreegenskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spennende utstyr

Edge kommer med mye nytt og spennende utstyr. Blant annet vil bilen ha aktiv støykontroll, som betyr at den måler frekvensene på motor- og hjulstøy og sender mot-støy for å dempe denne lyden. Den har også et system som hjelper deg å holde fartsgrensen: Et kamera leser farts-skiltene og gir signal til den aktive fartsholderen om ikke å kjøre fortere enn dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne Ford-en må du søke om å få kjøpe

(Saken fortsetter under)

Edge er amerikansk, men bilen har fått mer europeiske kjøreegenskaper. Foto: Ford
Edge er amerikansk, men bilen har fått mer europeiske kjøreegenskaper. Foto: Ford

Bak rattet

De første rapportene fra prøvekjøringene av europeiske Edge, forteller om mye komfort med mykere fjæring og ikke så fast og kompakt oppsett som i de mindre Ford-modellene. Helt sikkert et riktig valg for en luksusbil som dette..

Konkurrentene

Edge skal konkurrere med andre biler i luksus-segmentet som Audi Q5 og Volvo XC60. Men Edge er nesten 20 centimeter lenger enn disse nesten er oppe på BMW X5 og Volvo XC90 størrelse med andre ord. I denne sammenlikningen har Edge en god pris.

Når til Norge?

De første bilene kommer til Norge i juni. Ford Motor Norge regner med å selge mellom 800 og 1000 Edge i løpet av et år.

Les også:

Fem store stasjonsvogn-favoritter for familien

Dette kjører politikerne

Volvo - unnfanget i et krepselag

Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no