Nimbus 305 Coupé e-powerGjetter du hva som driver denne båten?

AMME BÅT: Det er grunn motoriseringen som skiller den elektriske 305-modellen fra de øvrige.
AMME BÅT: Det er grunn motoriseringen som skiller den elektriske 305-modellen fra de øvrige. Foto: NIMBUS
Artikkelen fortsetter under annonsen

Svenske Nimbus gjør 305 Coupé helt stillegående.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste årene har salget av elektriske biler eksplodert her til lands. På sjøen har det imidlertid vært langt fra den samme utviklingen – og grunnene til det er mange. Ett av problemene har utvilsomt vært utvalget av båter. Det har vært lite, og de som har vært på markedet har ikke vært spesielt spennende – fram til nå.

Nimbus har nemlig innledet et samarbeid med elmotorprodusenten Torqueedo, og har puttet en av deres Deep Blue-motorer og to batteripakker under dekk på deres 305 Coupé. Bortsett fra framdriften, er båten helt lik Nimbus’ konvensjonelle båter – noe som gjør at kundene vet hva de får. 305-modellen ble lansert i fjor, og er en moderne familiebåt med praktiske løsninger og den samme høye kvaliteten Nimbus alltid har vært kjent for å levere.

Én av de største nyhetene på 305 da den ble lansert, var det nye skroget som blir kalt “Smart Speed”. Dette er et resultat av at Nimbus har valgt å fokusere mer på sikkerhet og komfort enn fart, og gjør 305 til en god kandidat for eldrift. Skroget er optimisert for lav fart sammenlignet med mange av konkurrentene, og trives derfor best under 22 knop. Med eldrift er imidlertid ikke dette spesielt relevant, da toppfarten er ni knop.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TO BATTERIER: Standardutgaven av el-båten har to batterier under dørken. Det er også mulig å få båten levert med fire, og rekkevidden vil da nesten dobles. Foto: NIMBUS
TO BATTERIER: Standardutgaven av el-båten har to batterier under dørken. Det er også mulig å få båten levert med fire, og rekkevidden vil da nesten dobles. Foto: NIMBUS

Alternativ til seil

– Dette er ikke en båt som konkurrerer med tradisjonelle motorbåter, men den åpner nye markeder for oss og er et reelt alternativ for kunder som liker seilbåter, men som ikke vil ha de fysiske utfordringene som ofte følger med, sier Niclas Augustin fra Nimbus til Vi Menn Båt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved en marsjfart på snaue seks knop skal den elektriske 305-en ha en rekkevidde på 22 nm med dobbel batteripakke. Går du ned til 3,5 knop vil rekkevidden øke til 37 nm. Det er også mulig å doble antallet batteripakker, og da vil man få en rekkevidde som er omtrent 90 prosent lenger – noe som vil si rundt 42 nautiske mil. Potensialet for langturer er med andre ord relativt begrenset, og man vil være avhengig av å vite hvor man har tilgang til strøm i nærheten.

Når du kommer deg i land vil det ta rundt åtte timer å lade opp båten ved hjelp av 230 V-nettet. Har du tilgang til 380 V på brygga blir ladetiden redusert til halvparten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FAMILIEBÅT: Nimbus er kjent for å levere kvalitet med fokus på sosiale familieturer. Fjorårsnyheten 305 Coupé er intet unntak i så måte. Foto: NIMBUS
FAMILIEBÅT: Nimbus er kjent for å levere kvalitet med fokus på sosiale familieturer. Fjorårsnyheten 305 Coupé er intet unntak i så måte. Foto: NIMBUS

Planer om flere

Nimbus har valgt å fokusere på miljøvennlighet både i valg av materialer,

SAMARBEIDER: Motoren er fra Torqeedo, og de har nå innledet et samarbeid med Nimbus. Det betyr at vi sannsynligvis får se flere Nimbus-modeller med eldrift som et alternativ i framtiden. Foto: NIMBUS
SAMARBEIDER: Motoren er fra Torqeedo, og de har nå innledet et samarbeid med Nimbus. Det betyr at vi sannsynligvis får se flere Nimbus-modeller med eldrift som et alternativ i framtiden. Foto: NIMBUS

skrogutforming og nå også framdrift. Augustin utelukker ikke at det vil komme flere elektriske båter fra Nimbus i årene framover.

– Nå har vi akkurat lansert denne, og Torqeedo har testet en stund med en av våre større modeller. Vi har et samarbeid med Torqeedo, og det er ikke umulig at vi vil ha eldrift som et alternativ på flere av våre modeller i framtiden, sier han.

Hovedmarkedet for båten er ifølge svenskene områder hvor tradisjonelle framdriftsmetoder ikke er tillatt. Dette gjelder blant annet på en del innsjøer på kontinentet. De utelukker imidlertid ikke at det vil bli solgt båter også i Skandinavia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen vil nok imidlertid skremme vekk en del. For versjonen med to batterier må du legge på nesten 600 000 kroner sammen­lignet med billigste dieselalternativ (Volvo Penta D3-110). Man skal kjøre mye i løpet av båtens levetid for å spare inn så mye på drivstoff. I framtiden er batteriteknologien spådd å bli både billigere og bedre, men fram til det skjer vil nok ikke denne elektriske Nimbusen være veldig aktuell for norske forhold – til det er rekkevidden for kort og prisen for høy.

Tekniske data:

Lengde: 9,85 m

Bredde: 3,25 m

Marsjfart: 5,7 knop

Vekt, uten motor: 3950 kg

Pris: fra ca. 2 600 000 kroner

Du kan lese prøvekjøring av Nimbus 305 Coupé e-power i neste nummer av Vi Menn Båt