Denne har 1.300 nordmenn kjøpt – usett

Den kommer sent – men tydeligvis veldig godt. Dette er andre generasjon av VWs familie-SUV Tiguan.
Den kommer sent – men tydeligvis veldig godt. Dette er andre generasjon av VWs familie-SUV Tiguan.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kan bli Norges mest solgte firehjulstrekker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den har solgt svært godt. Over 2,8 millioner eksemplarer har trillet ut av fabrikkportene siden den ble lansert tilbake i 2007. Det kan man kalle en suksess!

Bilen vi snakker om er VW Tiguan. VWs kompakte familie-SUV som i bunn og grunn egentlig er en VW Golf på platåsko. Eller kanskje vi heller skulle si fjellstøvler?

Voksende segment

Uansett – den er i alle fall høyere og tøffere til å ta seg fram der det er dårlige veier og når det er dårlig føre. Slik sett er det ikke til å undres over at den har solgt godt også her i Norge.

Segmentet med kompakte familie-SUV-er har de siste årene vokst. Fort og mye. Disse bilene har langt på vei tatt over for de mer tradisjonelle stasjonsvognene, slik som VW Passat og Ford Mondeo.

Men det er en stund siden 2007. Slik sett er det både på høy tid og etterlengtet at VW akkuat nå lanserer andre generasjon av Tiguan. Etter nesten 10 år på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nykommeren har blitt litt lengre, litt bredere og litt lavere. Det har rett og slett blitt en større bil, med bedre plass, Særlig i baksetet og i bagasjerommet.

Du gjetter neppe hva denne folkevogna skal selges for

Etter nesten 10 år på markedet var det på høy tid med en ny generasjon av Tiguan. Mottagelsen lover godt for fortsettelsen.
Etter nesten 10 år på markedet var det på høy tid med en ny generasjon av Tiguan. Mottagelsen lover godt for fortsettelsen.

1300 forhåndssolgte

Designet er også helt nytt, med strammere og renere linjeføring. Det er tydelig at det norske folk har likt jobben VW har gjort.

Så langt har mer enn 1.300 nordmenn nemlig bestilt bilen – uten å ha sett den på annet enn bilder, og langt mindre kunnet prøvekjøre den.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Responsen har vært helt enorm! Vi får gode tilbakemeldinger på design, innvendig plass, alle innovasjonene den har fått og utvalget av drivlinjer. Det sier en tydelig fornøyd og litt stolt Mari B. Carstens, som er produktsjef for Tiguan hos den norske importøren.

– Bilen lanseres offisielt i uke 21. Da vil også de første kundene, som har forhåndsbestilt, få bilene sine, forteller Carstens videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

7.000 kunder har søkt om å få kjøpe ny superbil

Mari B. Carstens er produktsjef for VW Tiguan og opplever en enorm respons.
Mari B. Carstens er produktsjef for VW Tiguan og opplever en enorm respons.

Både bensin og diesel

– Etter alt å dømme blir modellen Businessline i kombinasjon med 150 hk diesel-motor, med 4MOTION firehjulsdrift og DSG-automatgir bestselgeren, tror produktsjefen.

Men hun er også veldig spent på hvordan den nye bensinmotoren med 150 hk, 4MOTION firehjulsdrift og DSG-automatgir kommer til å gjøre det. Dieselandelen synker og bensinandelen øker også i dette segmentet.

– Vi tror på 25 prosent bensin- og 75 prosent diesel-salg, sier Carstens og legger til at rundt 20 prosent av bilene trolig kommer til å selges med forhjulsdrift. Slik som på den utgående Tiguan.

Salgsmålet i 2016 er 3.000 biler, og det er ingen hemmelighet at VW ønsker å kjempe i toppen av det knalltøffe SUV-segmentet.

Vi har kjørt den. Les om vårt førsteinntrykk her