Du skal slite med å finne mer moro for 3.000 kroner

Legos nye Porsche-modell er ekstremt detaljert, og har mengder av bevegelige deler.
Legos nye Porsche-modell er ekstremt detaljert, og har mengder av bevegelige deler.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne bilen er laget av 2704 biter!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verdens beste jobb? Det kan jo være så mangt, men å utvikle og bygge nye Lego-modeller, må være høyt på listen.

Det danske konsernet mottar mengder med forslag fra bilentusiaster hvert år, og mange av forslagene blir fulgt opp av en produksjonsklar modell noen år senere. For det å lage en ny modell fra bunnen av er ingen liten oppgave.

Et godt eksempel på det er en av de nye modellene for 2016, en Porsche 911 GT3 RS i den såkalte Technic-serien, som er svært avansert.

Les også: Kjell Olavs Porsche er som skapt for Norge – nå blir det budrunde

Tok tre år å utvikle

Legos folk brukte tre år på å lage bilen (noe som underbygger poenget mitt om verdens beste jobb), og det innebar nok mange timer for å grave etter de rette bitene (det nye settet har kun 7 helt nye biter som Lego ikke hadde fra før).

Selv godt voksne menn med ingeniør-utdannelse, må holde tunga rett i munnen og følge bruksanvisningen slavisk for å komme i mål med Technic-settene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Den brutale originalversjonen av Porsche 911 GT3 RS i all sin prakt.
Den brutale originalversjonen av Porsche 911 GT3 RS i all sin prakt.

Du må rydde plass før du begynner

Porschen er bygd i solid 1:8 skala, så man bør ha et stort bord til rådighet når man begynner å sette sammen bitene. Deretter må man ha tålmodighet og være flink til å følge instruksjonene, for settet har hele 2704 biter! Dette er ikke en bil du setter sammen på en kveld.

Skal James Bond virkelig kjøre elbil..?

Men det handler om mye mer enn bare å sette sammen en Lego-bil. Konsernet samarbeidet med Porsche for å gjenskape byggeprosessen til en ordentlig GT3, noe som gjør at bruksanvisningen følger det samme mønsteret som byggingen av den ekte varen ville fulgt i fabrikklokalene i Stuttgart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En tomme tykk

Den enorme bruksanvisningen er en tomme tykk (2,54 cm), og er ifølge Lego mer som en Coffee Table Book (et engelsk uttrykk som brukes om eksklusive flotte bøker med en størrelse som gjør at de egner seg til å ligge framme på kaffebordet), og i tillegg til selve monteringsanvisningene har den også design og ingeniør-bakgrunnshistorier for 911 GT3 RS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Janis Joplins psykedeliske Porsche solgt til rekordpris

Når bilen er bygd ferdig, kan man glede seg over alle detaljene ved settet. Dørene kan åpnes, det samme med motorrommet bak og bagasjerommet foran. Vingen bak er justerbar, og både fjæring, styring og hjul virker som på den ekte varen.

Eierne rapporterer om Tesla-problemer

Men mest imponerende er det kanskje at designer Uwe Wabra har laget en firetrinns-versjon av Porsches PDK-dobbelclutchkasse med mengder av bevegelige deler, som er tilkoblet den seks-sylindrete motoren med bevegelige stempler.

Har du tålmodighet, så vil sluttresultatet se slik ut.
Har du tålmodighet, så vil sluttresultatet se slik ut.

Laser-inngravert serienummer

Innvendig har bilen et hanskeromslokk med et laser-inngravert serienummer, som vil låse opp ytterligere bonusmaterial på nettet. Legos versjon er beregnet på de godt voksne, så prisen er solide 3.000 kroner i England. Men det er neppe så mye annet du kan kjøpe som vil gi deg like mange morsomme kvelder som denne Porschen.

P.s. Hvis du skulle synes at 2.704 biter blir litt for lite, så kan du heller gå for Legos versjon av Millennium Falcon. Galaksens raskeste romskip har i Lego-utgave 5.195 biter! Den er nok ikke bygget i en fei den heller!

Elbil vil koste dem dyrt