– Jeg er sjokkert over forbruket!

Overgangen fra diesel til ladbar hybrid ble ikke som forventet.

Ladbar hybrid kan være smart, men ikke for alle.

Ladbar hybrid kan være smart, men ikke for alle.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg skriver til deg for at jeg er litt skuffet. Saken er nemlig den at vi byttet ut vår tre år gamle Mercedes med 220 CDI-dieselmotor nylig. Som erstatning for denne valgt vi denne gangen helt maken, men en helt ny bil,med ladbar hybrid-teknologi. Litt med tanke på miljøet, litt med tanke på drivstoffutgifter og litt med frykt for fremtidig dieselforbud.

Men jeg ser nå at denne bilen går veldig kort på strøm. Ofte bare halvannen mil. Etter det går bilen på bensin og når vi kjører til hytta på fjellet bruker denne nærmere literen på mila.

Den gamle dieselbilen brukte rett over halvliteren. Jeg må si at det regelrett sjokkerer meg. Vi har fått høyere drivstoffregninger med vår nye «miljøbil» – enn det vi hadde med den gamle dieselbilen. Og hva med miljøaspektet her?

Les også:  To grunner til at BMW 225xe er en av årets heteste bilnyheter

Benny svarer:

Heisann! Jeg har ingen problemer med å se at du ikke helt får dette til å henge på greip.

Men la oss ta det i tur og orden.For det aller første har Mercedes i sine hybridmodeller en ganske stor og kraftig bensinmotor.

Vi snakker jo om en rask og kjapp bil, 279 hestekrefter i samlet effekt.

For å oppnå effekten, kreves energi i form av strøm eller bensin. Mercedes har valgt forholdsvis små batterier, som altså gir noe begrenset rekkevidde på ren elkjøring, men en desto sterkere bensinmotor – nærmere bestemt en 2-liter med turbo og hele 211 hestekrefter – som tar over når batterikapasiteten synker.

Mercedes er ikke best på elektrisk rekkevidde med sine ladbare hybrider. Litt avhengig av topografien, kjøremønster og utetemperatur, selvfølgelig, men ofte er det slutt allerede etter et par mil. På vinterstid ofte ikke så langt en gang, før bensinmotoren tar over og blir den primære kilden til fremdrift.

Les også:  Færre kjøper dieselbil

Vinninga kan gå opp i spinninga

Bilene fungerer derfor mest optimalt ved mye småkjøring og hyppig ladning. Det er da ladbare hybrider virkelig kommer til sin rett og man kan spare både miljøet, og få et hyggelig drivstoff-regnskap.

Hvis man har mye langkjøring, slik som deg til hytta, så går en del av vinninga opp i spinninga.

Det burde vedkommende som solgte deg bilen gitt deg tydelig informasjon om. For det er egentlig ikke noen stor nyhet.

Les også:  Tre miljødrivlinjer i én bilmodell

I tillegg så er det jo fortsatt slik at diesel er billigere enn bensin og at dieselbiler går lengre på hver liter drivstoff enn en bensinmotor.

Men jeg håper du også har en del kortere kjøring innimellom turene til hytta, slik at du nyter godt av fordelene bilen gir dag da.

Og selv om den bruker en del drivstoff på langkjøring, så kjører du jo både trygt og komfortabelt, og har krefter i overflod.

Les også: Vår teste av Mercedes C-kasse hybrid her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Kommentarfeltet er lukket for natten (23:00 - 06:00).

Velkommen til debatt i morgen tidlig klokken 06:00.

  • Avatar

    Pål Olsen søndag 03.04.2016, kl. 17:46:00

    He he Benny - Ta deg ei pølse.
    Hybrid biler har høyt forbruk og dette er ikke noe nytt

    Folk burde vært advart mot hybridbiler pga det høye drivstoff forbruket

    • Avatar

      John Bratteland søndag 03.04.2016, kl. 18:18:45

      Når skal folk slutte å høre på uvitende politikere, har de ikke sett hva det har ført til tidligere. Spesielt ikke hør på en fanatisk jentunge i Oslo REGJERINGEN.

      • Avatar
        Kommentaren er slettet

        • Avatar

          Bjorn Johansen mandag 04.04.2016, kl. 12:56:16

          Nå "hører"ikke jeg på politikere om hva slags bil jeg skall kjøpe da.Jeg kjøper det jeg har lyst på uansett miljø eller ikke.

          • Avatar

            Morten Hagen mandag 04.04.2016, kl. 12:58:37

            Alle gjør ikke det. For mange gir avgiftpolitikken føringer på hva folk har råd til å kjøpe/bruke.

            • Avatar

              Bjorn Johansen mandag 04.04.2016, kl. 13:04:08

              Det er riktig,men jeg er heldig og kan "glemme"slike føringer.Det er dumt att folk flest ikke kan kjøpe den bilen de vill ha da det bunner ut i sikkerhet.Og det er vell det som er viktig synes jeg iallefall.

              • Avatar

                Morten Hagen mandag 04.04.2016, kl. 13:17:53

                Det er jeg helt enig i.

        • Avatar

          Gunnar Veivåg søndag 03.04.2016, kl. 18:59:37

          Kjøpte nettopp ny Honda CRV Diesel 160 hk Auro 6 motor Kjørte fra hytta i Sogn med fullpakket bil ,vinterdekk, på vestlandsveier. 0,57 på mila. Meget fornøyd.

          • Avatar

            Tom- Andre Andersen mandag 04.04.2016, kl. 18:17:58

            Kjørte tur retur Bergen - Rollag i Numedalen nå i påska i '08 BMW 325D. 3 liter diesel 197hk, manuell. Stappet bil. 0.54 på mila. ❤turbodiese💪

          • Avatar

            Fredrik Hoffmann søndag 03.04.2016, kl. 18:14:57

            Ikke bland realiteter inn i miljø og klimadebatten ! Det har ingenting der å gjøre !

            • Avatar
              Kommentaren er slettet

              • Avatar

                Bjørn Johansen søndag 03.04.2016, kl. 18:51:11

                Vekt er ikke så mye mer som du påstår.Du kan jo velge en Toyota Yaris VS Toyota Yaris Hybrid der er forskjellen på bare 105 kg.Den mest solgte og populære hybriden i Norge.Batterier er ikke lenger så tunge som folk tror,men det finner du ut av på nettet hvis du vill.

                • Avatar

                  Larry Johnson mandag 04.04.2016, kl. 12:10:09

                  Er dette en rein hybrid eller ladbar?

                  • Avatar

                    Olav Heggum mandag 04.04.2016, kl. 08:19:22

                    Vektforskjell på ca. 10%?

                  • Avatar
                    Kommentaren er slettet

                    • Avatar

                      Bjorn Johansen mandag 04.04.2016, kl. 05:45:07

                      Ren "batteribil" har da en sprekere motor med større effekt også.

                      • Avatar
                        Kommentaren er slettet

                        • Avatar
                          Kommentaren er slettet

                    • Avatar
                      Kommentaren er slettet

                    • Avatar

                      Armann Solheim søndag 03.04.2016, kl. 18:28:38

                      Dette er helt som beregnet.Dieselbilen brukte for lite drivstoff og av dette ble det for lite avgifter til vår stat. Derfor måtte den betegnes som farlig for miljøet og anbefalt erstattet med en hybrid som da vår stat igjen kan tjene skikkelig med avgift på. Det aller meste har sin økonomiske årsak.

                      • Avatar

                        Larry Johnson mandag 04.04.2016, kl. 12:01:33

                        Gammelt nytt. Bilene er jo 3-400 Kg tyngre og drivstoffmotoren alene gir gjerne undermotorisering. En bilmotor som aggregat er dårlig energieffektivitet.

                        • Avatar

                          Ronny Johnsen søndag 03.04.2016, kl. 18:59:08

                          Dette er velkjent lureri, på grensen til REN SVINDEL. Staten har ingen interesse av biler som bruker lite drivstoff, det blir det ingen penger av. Men bruker gjerne skitne triks og hjernevasking for å lure folk til å kjøpe biler som viser seg å bruke mer drivstoff enn annonsert og betydelig mer enn dieselbiler. Så hva er da enklere enn å rakke ned på det som det ikke blir penger av og forherlige det som det blir penger av ? Folk er jo idioter likevel og går på hver gang. Så triller pengene inn igjen.

                          • Avatar

                            ola j. høsøien mandag 04.04.2016, kl. 06:29:11

                            Dette dreier seg egentlig ikke om biler og drivstoff. Det dreier seg om politikere ! Så lenge det det ikke stilles andre krav til å bli politiker enn å bekjenne seg seg til en eller annen idiotisk ideologi, så må vi nok leve med dumhetene !

                          • Avatar

                            Bengt Are Andreassen søndag 03.04.2016, kl. 18:07:46

                            Kommer til og kjøpe biler med diesel eller bensinmotor så lenge dem eksisterer.

                            • Avatar

                              Einar Hove søndag 03.04.2016, kl. 16:14:55

                              Det rare er att folk aldri lærer. Forbruket må gå opp på denne typen hybrider er gammelt nytt. Bilene er mye tyngre enn en tilsvarende fosilbil bare propaganda og symbolpolitikk.

                              Til neste valg håper jeg at denne uheldige velgeren setter seg godt inn i politikken de forskjellige partiene tilbyr osloborgerne og kommer seg til valglokalene å stemmer ut dette raklet de må slite med i Oslo de neste 4 årene.

                              • Avatar
                                Kommentaren er slettet

                                • Avatar
                                  Kommentaren er slettet

                                  • Avatar

                                    Bjørn Johansen søndag 03.04.2016, kl. 18:55:03

                                    Vekt på f eks Toyota Yaris og Hybrid utgaven skiller bare 105 kg,så hybridene er ikke vesentlig tyngre som du påstår.Batteri pakker som produseres pr idag er mye lettere enn du tror.Enkelt å finne ut av på nettet.

                                    • Avatar

                                      Einar Hove søndag 03.04.2016, kl. 19:16:23

                                      105 kg ikke vesentlig!! Det våger du å påstå til en som har drevet med bilsport siden han var 11 år. Det er akkurat som å kjøre med en skikkelig tungvekter i baksetet hver dag pluss at fossil motoren må bruke energi på å lade et svært lite effektivt batteri hele tiden mens den er i bruk. På toppen har du effekttap i alt elektriske utstyr som er installert for komfort og overvåking av systemet!! Tror du på denne typen hybrider har du enten lite greie på bil eller stor tro på reklamen.

                                      • Avatar
                                        Kommentaren er slettet

                                        • Avatar

                                          J. Nilsen søndag 03.04.2016, kl. 20:03:18

                                          Jeg har noe erfaring med Toyota Synergy Hybrider, det er i praksis umulig å oppnå det lave forbruket som er oppgitt. Samtidig foregår faktisk mye av bykjøringen hel-elektrisk, dermed har man en gevinst med mindre lokal forurensning. Man lader batteriet (ca 1,3 Kwh) bla ved bremsing. Plug-in hybrider kan være gunstig men man må identifisere behovet først og velge deretter.

                                          • Avatar

                                            Bjørn Johansen søndag 03.04.2016, kl. 20:02:59

                                            Nå sa du "mye tyngre"Det var det jeg kommenterte,allt det andre du sier bryr jeg meg lite om.Bilsport er det mange som driver med uten att det har noen betydning på batteriets vekt.Jeg kommenterte kun vekta som du sa var " mye tyngre".

                                            • Avatar

                                              Einar Hove søndag 03.04.2016, kl. 20:12:23

                                              Hvert kg ekstra vekt betyr tap. Hver ekstra gram vekt på motor betyr dårligere effekt. Du og alle som tror på at hybrider fossil/batteri sparer miljøet er lurt,

                                              • Avatar

                                                Bjørn Johansen søndag 03.04.2016, kl. 20:15:05

                                                Hva jeg tror på eller ikke vet du ikke noe om,du flytter fokus vekk fra det du sa om att hybrid biler er mye tyngre.Har ikke hybrid .

                                                • Avatar

                                                  Einar Hove søndag 03.04.2016, kl. 20:25:23

                                                  Da må vi få fokusert raskt tilbake!! Kjøper du hybrid for å spare miljøet blir du like lurt som de som kjøpte dieselbiler etter de rødgrønnes miljøjipo. Alle velger selv hva de vil bruke sine penger på.

                                                  Leser du artikkelen over så kan du lese hva erfaringen til folk sier om denne typer biler.

                                                  • Avatar

                                                    Bjørn Johansen søndag 03.04.2016, kl. 20:53:20

                                                    Alt det er jeg klar over,men du ordlegger deg feil ved å si mye tyngre.Det var det jeg kommenterte og ikke noe annet.Har ikke nevnt ett ord om forbruk eller miljø.

                                                    • Avatar

                                                      Larry Johnson mandag 04.04.2016, kl. 12:06:42

                                                      Kjører en Volvo V40 D2 ned mot 0.32 l/m. Hva skal jeg da med en ekstra motor og et digert batteri og ekstra kompleksitet. Hvilken hybridbil i praktisk kjøring er i nærheten av slik forbruk?

                                                      • Avatar

                                                        Bjorn Johansen mandag 04.04.2016, kl. 12:30:29

                                                        Det er helt uinnteresant hva du sier.Har IKKE kommentert forbruk i det hele tatt.Les heller HVA jeg kommenterte,dessuten hvorfor velger folk som har hatt hybridbiler det samme igjen og ikke f eks en Volvo V 40 D2?

                                                        • Avatar

                                                          Larry Johnson mandag 04.04.2016, kl. 12:42:20

                                                          Det var da voldsomt til aggresjon for en bil! Tror desverre jeg trykte svar på feil plass og havnet på navnet ditt. Du kan da ikke ha mye glede med hybriden din så aggresiv du er.

                                                          • Avatar

                                                            Bjorn Johansen mandag 04.04.2016, kl. 12:45:37

                                                            Har ikke hybrid,men 1 bensin og 1 dieselbil + en skikkelig amerikaner av en versting bil .....en shelby Cobra med X antall hester.

                                                      • Avatar

                                                        Einar Hove mandag 04.04.2016, kl. 05:35:12