– Jeg er sjokkert over forbruket!

Ladbar hybrid kan være smart, men ikke for alle.
Ladbar hybrid kan være smart, men ikke for alle.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Overgangen fra diesel til ladbar hybrid ble ikke som forventet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg skriver til deg for at jeg er litt skuffet. Saken er nemlig den at vi byttet ut vår tre år gamle Mercedes med 220 CDI-dieselmotor nylig. Som erstatning for denne valgt vi denne gangen helt maken, men en helt ny bil,med ladbar hybrid-teknologi. Litt med tanke på miljøet, litt med tanke på drivstoffutgifter og litt med frykt for fremtidig dieselforbud.

Men jeg ser nå at denne bilen går veldig kort på strøm. Ofte bare halvannen mil. Etter det går bilen på bensin og når vi kjører til hytta på fjellet bruker denne nærmere literen på mila.

Den gamle dieselbilen brukte rett over halvliteren. Jeg må si at det regelrett sjokkerer meg. Vi har fått høyere drivstoffregninger med vår nye «miljøbil» – enn det vi hadde med den gamle dieselbilen. Og hva med miljøaspektet her?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: To grunner til at BMW 225xe er en av årets heteste bilnyheter

Benny svarer:

Heisann! Jeg har ingen problemer med å se at du ikke helt får dette til å henge på greip.

Men la oss ta det i tur og orden.For det aller første har Mercedes i sine hybridmodeller en ganske stor og kraftig bensinmotor.

Vi snakker jo om en rask og kjapp bil, 279 hestekrefter i samlet effekt.

For å oppnå effekten, kreves energi i form av strøm eller bensin. Mercedes har valgt forholdsvis små batterier, som altså gir noe begrenset rekkevidde på ren elkjøring, men en desto sterkere bensinmotor – nærmere bestemt en 2-liter med turbo og hele 211 hestekrefter – som tar over når batterikapasiteten synker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes er ikke best på elektrisk rekkevidde med sine ladbare hybrider. Litt avhengig av topografien, kjøremønster og utetemperatur, selvfølgelig, men ofte er det slutt allerede etter et par mil. På vinterstid ofte ikke så langt en gang, før bensinmotoren tar over og blir den primære kilden til fremdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Færre kjøper dieselbil

Vinninga kan gå opp i spinninga

Bilene fungerer derfor mest optimalt ved mye småkjøring og hyppig ladning. Det er da ladbare hybrider virkelig kommer til sin rett og man kan spare både miljøet, og få et hyggelig drivstoff-regnskap.

Hvis man har mye langkjøring, slik som deg til hytta, så går en del av vinninga opp i spinninga.

Det burde vedkommende som solgte deg bilen gitt deg tydelig informasjon om. For det er egentlig ikke noen stor nyhet.

Les også: Tre miljødrivlinjer i én bilmodell

I tillegg så er det jo fortsatt slik at diesel er billigere enn bensin og at dieselbiler går lengre på hver liter drivstoff enn en bensinmotor.

Men jeg håper du også har en del kortere kjøring innimellom turene til hytta, slik at du nyter godt av fordelene bilen gir dag da.

Og selv om den bruker en del drivstoff på langkjøring, så kjører du jo både trygt og komfortabelt, og har krefter i overflod.

Les også: Vår teste av Mercedes C-kasse hybrid her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: