Derfor skal den bare lages i 991 eksemplarer

Denne godsaken blir intet vanlig syn, og et garantert framtidig samleobjekt.
Denne godsaken blir intet vanlig syn, og et garantert framtidig samleobjekt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne Porchen er det bare å bestille.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Porsche har det siste tiåret gjort mye for å fjerne seg fra puristene. Man er nå mange steder mer kjent for SUV-produksjon enn sportsbiler, og luksusbiler som Panamera er så langt fra de opprinnelige kjerneverdiene til selskapet som man kan komme.

Men nå er det noe på gang hos Porsche, som får oss purister til å bli varme om hjertet. Det første signalet i så måte kom i februar, da deres administrerende direktør Oliver Blume uttalte at selskapet ikke hadde noen planer om å lage selvkjørende biler i framtiden. Han mente at folk ønsket å kjøre en Porsche selv, og at en iPhone passer til lommen din, ikke på veien.

Les også: Vingebilen selv en Porsche ikke kunne temme

Porsche 911 R vil garantert bli en fantastisk kjøreopplevelse.
Porsche 911 R vil garantert bli en fantastisk kjøreopplevelse.

Tilbake til røttene

Porsche har også fått en del kritikk for at den manuelle girkassen har blitt borte i 911-verdenen, at turbomotorer tar over og at bilene er blitt for tunge. Summen av dette har medført en ny modell som virkelig går tilbake til merkets røtter. Porsche 911 R har bare et formål: Å tilby kjøreglede slik kjøreglede kan være.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Andreas Preuninger er direktør for Porsches GT-linje, en egen avdeling under Porsche Motorsports-paraplyen, og sier i et intervju med britiske Autocar, at vanlige motorer uten turbo, samt manuelle girkasser alltid vil fortsette å være populære. Han mener at man må se på hvorfor folk kjøper veteranbiler. Det handler om karakter, noe nye biler mangler uansett hvor raske de er.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De går fort, men så snart man stiger ut av dem, så savner man entusiasme. 911 GT3 pleide å ta hånd om både purister og de som ville kjøre fort, men at ny teknologi gjorde at man kom til en korsvei med den siste modellen. Racerne kjøpte den, men puristene kjøpte seg en klassiker. Slik oppstod 911 R, ifølge Preuninger.

Les også: Med disse dekkene skal bilen gå lenger

Interiøret er spartansk til 911 å være, slik at man sparer noen kilo.
Interiøret er spartansk til 911 å være, slik at man sparer noen kilo.

Turbo var fy-fy

Prosjektet startet i 2013, og en viktig brikke var den manuelle girkassen som alle var enige om skulle være det eneste girvalget i bilen. Det ble en sekstrinns-kasse med ny innmat, mens firehjuls-styringen fra GT3 ble beholdt for å få bilen så smidig i svingene som man ønsket. Stabiliteten ble dårligere uten vinge bak, men noen aerodynamiske småtriks på undersiden av bilen, samt en diffuser, veide opp for det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motormessig var turbo fy-fy, så man tok GT3 RS sin 4-liters motor på 500 hk og 460 Nm i dreiemoment, uten noen form for pustehjelp. Det holder til en toppfart på 323 km/t, mens 0-100 går unna på 3,8 sekunder. Det er vesentlig tregere enn GT3 med sin effektive PDK-kasse, men det er her man frir til puristene. De er ikke så opptatt av at det skal gå så fort (selv om 3,8 sekunder ikke akkurat er tregt), og tar heller giringen selv.

Les også: Den viktigste bilen de noen gang har laget

En ordentlig slankekur

911 R har rene linjer som vil glede 911-purister. Foto: Lorden
911 R har rene linjer som vil glede 911-purister. Foto: Lorden

For å oppnå en egenvekt på 1250 kg, har R blitt satt på en ordentlig slankekur. Baksetet er kastet ut. Taket er i magnesium. Vinduene på siden og i bakruten er av plast. Klimaanlegg og radio/multimedia er også borte, mens panser og forskjermer er laget av karbon. Hjuloppheng følger GT3 sin rute, og leveransene starter i mai.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opprinnelig skulle man lage 911 eksemplarer av bilen (den heter tross alt 911 R), men da man oppdaget at interessen var enorm, fant man en løsning for å bygge noen biler ekstra.

Dagens 911-generasjon heter på internt Porsche-språk 991, så da ble løsningen å lage den i 991 eksemplarer. Bilen kan bestilles nå, og prisen i Tyskland er 189.544 Euro (1,8 millioner kroner), noe som plasserer den sånn cirka midt imellom en vanlig 911 Turbo og 911 Turbo S.

Les også: Dette er de norske SUV-favorittene