Her kommer bilen kjørende – midt under landingen av spionflyet

Se video av hendelsen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det er det faktisk en god grunn til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er et spesielt syn for (utvalgte) bivånere, når det amerikanske rekognoseringsflyet Lockheed U-2 kommer inn for landing.

Fordi flyet bare har to landingshjul, og de er plassert etter hverandre på midten av flyet, må piloten ha assistanse når flyet skal lande. Hvis ikke kan det veldig fort tippe til siden og bli ødelagt.

Dermed har ikke US Airforce annet valg, enn å innhente biler som kan komme kjørende nedover rullebanen når flyet skal lande, for å assistere piloten.

Les også: Verditap: Derfor stuper noen biler i pris

Må felle ut støttehjul

Sjåføren av bilen forteller piloten hvor langt ned det er til rullebanen, helt til flyet er nede.

Men landingsprosessen er ikke over med det.

Fordi balansen i flyet ikke tilsier at det skal holde seg oppe av seg selv, bare ved hjelp av hjulene på midten, må bakkemannskapet bruke sin egen kroppsvekt til å holde flyet vannrett, mens "støttehjulene" slås ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det hele er ganske enkelt interessant å få med seg.

Se video: Stjerneregissør lager reklamefilm på Norges skumleste flyplass

Mange ulike biler

Lockheed U-2 har vært i aktiv tjeneste helt siden 1957. Det er et svært spesielt fly, som blant annet har et voldsomt vingespenn, på 103 fot, mens selve flyet bare er 63 fot langt.

Poenget med flyet er at det kan fly høyt. Så høyt at hverken jagerfly eller luftforsvarssystemer kunne nå det i starten av flyets "karriere". Det kan fly over i over 50.000 fots høyde.

Helt siden den første prøveflyvningen i 1955 har biler assistert i landingene. Alt fra Chevrolet El Caminos, Ford Mustang, Pontiac GTO og Pontiac G8 er blitt brukt til oppgaven opp gjennom årene.

Akkurat nå er det sistnevnte som har den viktige "støtte-oppgaven". Med en 6,2-liters V8-er på 400 hk skulle G8-en være noenlunde kapabel til å holde følge med det helt spesielle flyet under landing.