Fiat med startskuddet for flere superbillige biler

LAVPRIS: Fiat skal satse på lavpris, de nye modellene tar utgangspunkt i konseptbilen Aegea. Foto: Fiat
LAVPRIS: Fiat skal satse på lavpris, de nye modellene tar utgangspunkt i konseptbilen Aegea. Foto: Fiat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr at du kan få en nybil til litt over 100.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye handler om å satse på lavpris blant de mer folkelige bilmerkene i Europa akkurat nå. De er under sterkt press fra de tyske premiummerkene som tar stadig større del av totalsalget. Da gjelder det å finne noe å skille seg ut på – og for flere er det pris.

Renault har hatt stor suksess med sitt lavprismerke Dacia. Nå skal Fiat i gang med noe av det samme, og skal lansere en liten modellrekke som virkelig skal utfordre konkurrentene med lave priser.

Les også: Nå skal de mangedoble salget i Norge

Børster støv av modellnavn

Det skjer etter at Fiat i vår del av verden har slitt tungt i mange år. Modellutvalget er smalt. Retro-suksessen 500 har måttet dra lasset i veldig mange år, og er nå strengt tatt solid på overtid.

DEBUT: Første Fiat Tipo debuterte tilbake i 1990. Foto: Fiat
DEBUT: Første Fiat Tipo debuterte tilbake i 1990. Foto: Fiat

Nå håper Fiat at flere modeller basert på konseptbilen Aegea skal gi ny vind i seilene. Den ble vist første gang på bilutstillingen i Istanbul i Tyrkia, i mai.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her børster Fiat støv av et tidligere modellnavn, nemlig Tipo. Nykommeren skal først komme som firedørs sedan, deretter følger både femdørs kombi og stasjonsvogn etter.

Les også: Denne Fiaten ble en kortvarig affære

Utfordre Dacia

Fiat bruker eksisterende teknologi, og skal kutte på alt som ikke er helt nødvendig underveis i produksjonen. På den måten skal de klare en startpris på rundt 12.000 Euro, eller i underkant av 110.000 kroner med dagens kurs. Dette naturligvis før norske avgifter.

Med det håper Fiat at Tipo skal klare å ta opp kampen mot Dacias modeller. Også de rimeligste Skoda-utgavene er blant de opplagte konkurrentene.

Les også: Norges billigste SUV gikk mye ned i pris

IKKE PÅKOSTET: Interiøret sladrer om at dette ikke akkurat er en veldig påkostet bil. Foto: FIat
IKKE PÅKOSTET: Interiøret sladrer om at dette ikke akkurat er en veldig påkostet bil. Foto: FIat

Kommer i november

Størrelsesmessig skal Tipo være i Golf-klassen, sedanen blir sannsynligvis rundt 4,5 meter lang.

Den skal produseres i Tyrkia, der lønningene er en god del lavere enn i Italia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og her er det ikke lenge til de første bilene skal rulle av samlebåndene. Tipo kommer først i salg i november, i Tyrkia. Måneden etter er det klart for Italia-lansering, deretter følger en rekke europeiske markeder etter.

Les også: Norges billigste firehjulstrekker? Det er denne!

TOPPMODELL: Først ut av de nye Tipo-modellene blir en sedan. Det er ventet små endringer fra Aegean-konseptet. Foto: Fiat
TOPPMODELL: Først ut av de nye Tipo-modellene blir en sedan. Det er ventet små endringer fra Aegean-konseptet. Foto: Fiat

Les også: Nå skal det skje mye i Norge, håper å mangedoble salget