Dette burde langt flere gjøre

Det å kunne justere setet foran fra baksetet er en smart løsning, som Skoda har gjort tilgjengelig i nye Superb. Ingen bil i denne klassen gir bedre plass til baksetepassasjerene – og det finnes også mange flere smart løsninger som gjør Superb stasjonsvogn til en spennende nykommer.
Det å kunne justere setet foran fra baksetet er en smart løsning, som Skoda har gjort tilgjengelig i nye Superb. Ingen bil i denne klassen gir bedre plass til baksetepassasjerene – og det finnes også mange flere smart løsninger som gjør Superb stasjonsvogn til en spennende nykommer.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Smart løsning i en bil som virkelig gir mye plass for pengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skoda er klar med sin stasjonsvogn-utgave av flaggskipet – Superb. Dette har med årene blitt en populær modell – mye takket være at den er uvanlig romslig og praktisk, og gunstig priset.

Under bilmessen i Frankfurt, fikk vi anledning til å sitte i og oppleve noe av det som vil gjøre dette til en storselger i Norge. At det blir en storselger, tør vi altså slå fast allerede.

For så mye bil for pengene, har alltid vært en god oppskrift på hyggelige salgstall.

Skoda er klar med sin stasjonsvogn-utgave av flaggskipet – Superb. Dette har med årene blitt en populær modell – mye takket være at den er uvanlig romslig og praktisk, og gunstig priset.

Under bilmessen i Frankfurt, fikk vi anledning til å sitte i og oppleve noe av det som vil gjøre dette til en storselger i Norge. At det blir en storselger, tør vi altså slå fast allerede.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For så mye bil for pengene, har alltid vært en god oppskrift på hyggelige salgstall.

Superb stasjonsvogn er nå klar for det norske markedet.
Superb stasjonsvogn er nå klar for det norske markedet.

Les også: Dette er plassorgie - og sjekk prisen!

God plass

Det er bakseteplassen som er aller mest imponerende. Den var jo klasseledende med god margin fra før, men har blitt enda bedre i nyeste generasjon.

I tillegg til et hav av plass til knær og føtter, er er det 660 liter til rådighet i bagasjerommet. Og det øker til nesten to kubikkmeter om bakseteryggene legges ned.

Det er det omtrent bare Mercedes E-klasse som matcher - og da snakker vi altså om en helt annen prisklasse. Superb koster nemlig fra 299.000 kroner ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
I baksetet er det god plass - både til barn og voksne.
I baksetet er det god plass - både til barn og voksne.

Limousine-følelse

Det å sitte i baksetet på denne bilen, gir raskt assosiasjoner til en limousine. Og det er jo ikke det verste en kan tenke på i en helt vanlig familiebil.

Takhøyden er også god, slik at du ikke får noen problemer i høyden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle du ønske at passasjersetet foran var plassert annerledes, for å kunne strekke enda mer på bena, er det bare å trykke på den elektriske justeringen som er montert høyt opp på siden av ryggen på forsetet. Enkelt og smart.

Les også: Du gjetter neppe hvilket bilmerke dette er ...

Smarte løsninger

Det er nesten utrolig å tenke på at Superb stasjonvogn bygger på samme plattform som kompaktbilen Golf. Men det sier noe om hvor fleksibel plattformen er.

I bagasjerommet så vi også en smart praktisk løsning, med en "vugge" som du kan oppbevare småting i. En rekke store og små oppbevaringsrom er også på plass.

I kjent stil får du også paraply i begge fordørene, bakluke som åpnes ved å veie med foten under en sensor.

Denne "hengekøya" i bagasjerommet er en av flere smarte løsninger i Skoda Superb stasjonsvogn.
Denne "hengekøya" i bagasjerommet er en av flere smarte løsninger i Skoda Superb stasjonsvogn.

Les også: Test Skoda Superb 3,6 V6: Ulv i Skoda-klær

Lavere forbruk

Superb er ellers utstyrt med en rekke nye sikkerhetssystemer. Det innebærer standardutstyr som Elektronisk Stabilitetskontroll (ESC) inkludert Multikollisjonsbrems, Pre Crash kollisjonsbeskyttelse (forbereder fører og passasjer på at uhell kan skje), Front Assist med City Safe nødbrems, elektronisk dekktrykkskontroll, ni kollisjonsputer, fem tre-punkts setebelter og WOKS hodestøtter(optimert mot whiplash) foran.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbruket i nye Superb er opptil 30 prosent lavere enn forgjengeren, takket være åtte nye motorer, et mer strømlinjeformede karosseri og opptil 75 kg lavere vekt.

Det blir fem TSI bensinmotorer og tre TDI dieselmotorer.

Les også: Nå skal de lage ekte familieracer

280 hk

Med unntak av den rimeligste bensinmotoren, kan alle motorene leveres med DSG automatgir. Fire av motorene kan også kombineres med 4x4 firehjulsdrift basert på Haldex 5.

Den dyreste modellen blir 2.0-liters TSI på 280 hk, med DSG og 4x4. Med topp utstyrsnivå, kommer denne på 667.000 kroner.

Superb får, som første modell, Dynamic Chassis Control (DCC) som gir føreren mulighet til å tilpasse dempingen i fire forvalgte nivåer.

Les også: Snart klart for en ekte prisbombe