Derfor kan bruktbil gi deg mer moro for pengene

Kjøper du en to-tre år gammel bruktbil, får du gjerne mer bil for pengene enn ved å kjøpe nybil. Men hva som er smartest, er det ikke enkelt å gi noen fasit på.
Kjøper du en to-tre år gammel bruktbil, får du gjerne mer bil for pengene enn ved å kjøpe nybil. Men hva som er smartest, er det ikke enkelt å gi noen fasit på.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men om det også er det smarteste, er ikke godt å si.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! I markedet for ny bil, og klarer ikke ta noen endelig beslutning på hva som lønner seg av bruktkjøp eller nybilkjøp. Hva tror du vil bli det mest lønnsomme bilkjøpet, enten kjøpe ny Mitsubishi Outlander eller Mazda CX-5 til 450.000-500.000 og eie denne i fem-seks år, eller bruke samme sum på 3 år gammel Volvo XC60 eller Audi Q5 og eie denne i ca tre år? Hva ville en erfaren bilmann som deg satset på?Hilsen Stig :-)

Benny svarer:

Hei Stig.

Dette er et evig dilemma og det er vel strengt tatt snakk om både prioritering og ikke minst følelser som viol avgjøre hva man til slutt ender opp med.

Det er jo noe eget med en helt ny bil. En som du har bestemt både farge og utstyr på og som ingen har sittet i før deg. Samtidig som du får full nybil-garanti. Det gir trygghet og forutsigbarhet i bilholdet som mange kunder verdsetter høyt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som kjent er jo avskrivningen også verst de par tre første årene. Det er prisen man må betale.

Slik sett kan det også virke veldig fornuftig å kjøpe nyere bruktbil som er to-tre år gammel. Bilen er da forsatt både moderne, sikker og relativt oppdatert når det gjelder siste nytt. Det er også normalt sett et par år igjen av nybil-garantien.

Fordeler og ulemper med begge

Man får jo også en «grommere» bil/modell for de samme pengene. Det være seg en bil som i utgangspunktet er dyrere, eller som har større motor eller mer utstyr. Eller alt dette på en gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Baksiden er at de løpende utgiftene kommer nærmere. Slik som dekk, bremseklosser, kostbar hovedservice etc. som ikke dekkes av garantien.

Ofte har da også den først ripen og stienspruten i lakken kommet. Samt at det ofte er vanskelig å finne en bruktbil med den optimale farge og utstyrskombinasjonen - akkurat slik du ønsker deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Personlig har jeg hatt over 100 biler. Kun en håndfull av disse har vært helt nye. Selv om det er deilig med helt nytt, så har jeg en følelse av nybilene har kostet meg dyrt. Jeg skal også være den første til å innrømme at jeg også er såpass forfengelig på bil at jeg gjerne vil ha «mye», enten det er motor, utstyr eller komfort. For å få råd har det derfor oftest blitt brukte biler på meg.

Jeg hadde nok også kjøpt en brukt Volvo XC60 fremfor en ny Mitsubishi Outlander, dog uten at jeg skal påstå at det er det eneste rette. Igjen, det handler om følelser.

Jeg tror ikke det finnes noen eksakt fasit her. Det hele koker vel ned til om du skal velge en kul bruktbil eller en fornuftig nybil. Du må følge magefølelsen!

Lykke til med bilvalg. Uansett hvilken av disse du nevner du velger – så gjør du ikke noe feil!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: