Meny

Se hva de gjør med lysene nå

Det har skjedd MYE på billysfronten de siste årene. Audi er blant de som har drevet utviklingen framover. Nå kommer de snart med de mest avanserte lyktene sine noensinne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Laser og mikrospeil får en sentral rolle.
Lysutviklingen hos Audi
Noen Audis viktigste innovasjoner inne billys er:
  • 2003: Audi A8 med adaptive lys

  • 2004: Audi A8 W12 med LED-kjørelys

  • 2008: Audi R8 med LED-hovedlys

  • 2010: Audi A8 med LED-hovedlys som automatisk styres etter bilens navigasjonsdata

  • og GPS-posisjon

  • 2012: Audi R8 med dynamiske sideblinklys

  • 2013: Audi A8 med Matrix LED-hovedlys

  • 2014: Audi R8 LMX, verdens første serieproduserte bil med laserlys (fjernlys) som

  • standard

Om du skal kunne kjøre sikkert, trenger du å se hvor du kjører. Og skal du se hvor du kjører når det er mørkt, trengs det gode lys. På dette området har det skjedd store ting de siste årene.

LED- og laserlys er på full fart inn, og overtar mer og mer for xenonlysene, som i sin tid var et langt steg videre.

Audi har de siste 10 årene vært langt framme på dette området, og var tidlig ute med både LED og laserlys. Nå jobbes det med neste generasjons billys. Og her har vi noe å glede oss til.

Les også: Karl har en Audi ingen har hørt om

Dobler rekkevidden

Sammen med partnere fra ulike industri- og forskningsmiljøer utvikles såkalt Matrix laserlysteknologi. Det vil gjøre fremtidens billys enda mer fleksibelt og allsidig – i alle situasjoner.

Matrix laserlysteknologi er basert på den samme laserlysteknologien som Audiintroduserte i Audi R8 LMX – verdens første serieproduserte bil med laserlys som standard.

Med laserlyset i bruk mer en fordobles rekkevidden av LED-fjernlyset tilsupersportsbilen.

Med Matrix-LED-lysene skal det bli enda bedre muligheter for å lyse opp veibanen uten at du trenger å være til bry for annen trafikk.Med Matrix-LED-lysene skal det bli enda bedre muligheter for å lyse opp veibanen uten at du trenger å være til bry for annen trafikk.

Les også: Denne er det trolig bare én av i Norge

Prosjektorteknologi 

Her blir det for første gang mulig å integrere både laserlys og projektorteknologi i en kompakt og kraftig frontlykt. Dermed vil laserlyset også bli adaptivt, og kan benyttes i større utstrekning enn et forsterket fjernlys.

Laserlysteknologien opererer med et raskt bevegelig mikrospeil (3 mm diameter) som omdirigerer og styrer laserstrålen. Speilet sender det blå laserlyset til et fosforfilter som konverterer det til hvitt lys og prosjekterer det på veien.

Ved lave hastigheter distribueres lyset til et større område, og veien lyses opp med stor lysspredning. Ved høyere hastigheter samles lysspredningen, og intensiteten og rekkevidden til lyset øker vesentlig.

Dette er spesielt fordelaktig ved landeveiskjøring.

Les også: Vanskelig å finne mer bil for pengene

Tar utviklingen et steg videre

Sammen med det bevegelige mikrospeilet og dets posisjon, er det lynraske aktivering og deaktivering av laserdiodene som gjør det mulig å spre og forme lyset ut fra frontlykten.

Som med dagens Matrix LED-hovedlys vil veien alltid være maksimalt opplyst, samtidig som det automatisk blendes for andre trafikanter. Den avgjørende forskjellen er at Matrix laserlysteknologi gir enda finere dynamisk oppløsning og dermed en høyere utnyttelsesgrad.

Les også: Her er Norges mest sjarmerende bruktbil

Motor
Populært