Meny

Perfekt for deg som elsker å kjøre bil!

Vi fikk kjøre Mercedes AMG GT S på bane i Sverige. En opplevelse som ga et varig inntrykk. Foto: Thomas LePrince.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Heftig Mercedes går rett i strupen på Porsche. Les testen:
Mercedes AMG GT S

Motor: 4 liter, V8, to turboer

Effekt: 510 hk / 650 nm

0-100 km/t: 3,8 sekunder

Toppfart: 310 km/t

Forbruk: 0,94 l/mil

CO2-utslipp: 219 g/km

Lengde x Bredde x Høyde: 4546 x 1939 x 1287 mm

Bagasjerom: 350 liter

Vekt: 1.540 kilo

Pris: Fra 1.840.000 kroner

En sommerdag i 2012 fikk undertegnede anledning til å kjøre en av de råeste modellene med stjerne på panseret som var å oppdrive den gang. 

Mercedes SLS AMG cabriolet.

En aldeles nydelig bil - med langt panser, to seter, diger motor, tak som kunne tas ned og bakhjulstrekk. Kort sagt en oppskrift på mye moro. 

Den gjorde et sterkt inntrykk. Men nå fases denne modellen ut. Akk o ve, var min første tanke. Det var trist.

Men så møtte jeg AMG GT S. Og plutselig var jeg ikke så trist likevel ...

Les også: Her er Mercedes nye toppmodell

Hva er dette?

AMG GT er Mercedes nyeste bidrag i et eksklusivt segment, der vi blant annet finner biler som Porsche 911, Jaguar F-Type R, og Audi R8. Du får den i to versjoner GT og GT S – med henholdsvis 462 og 510 hk.

Akkurat om SLS har GTen et langt panser og kort overheng over forhjulene, en liten og intim coupe som rommer to seter og en av bilverdens lekreste hekker. Og under panseret er det AMG som har fått herje. Uansett hvilken GT-versjon du velger. Det er gode nyheter. 

Enda bedre nyheter, er det at vår testbil er en GT S. Vi har sjekket hvilke resultater den motoriseringen gir i praksis. Både på bane og på vanlige veier.

Mercedes har latt AMG-avdelingen få herje fritt i motorrommet. Resultatet gir gåsehud! Foto: Thomas LePrinceMercedes har latt AMG-avdelingen få herje fritt i motorrommet. Resultatet gir gåsehud! Foto: Thomas LePrince

Hvordan er den å kjøre?

I gamle dager var ekstreme sportsbiler gjerne litt vanskelig å kjøre, ukomfortable og ribbet for utstyr. Den tiden er forbi.

Nå vil kundene ha det beste fra alle verdener. Derfor er AMG GT S lettkjørt som en småbil, komfortabel som en familiebil og velutstyrt som en luksusbil.

Du sitter lavt, rumpa skraper omtrent nedi asfalten, med en diger midtkonsoll mellom forsetene. Ut av frontruta ser du det ruvende panseret. Setene gir god sportsbil-følelse, uten å gå på bekostning av komforten, men av en eller annen grunn er ikke sitteputen forlengbar. 

Mercedes har klart å finne en erstatter til SLS som ikke bare er verdig, den overgår forgjengeren! Foto: Thomas LePrinceMercedes har klart å finne en erstatter til SLS som ikke bare er verdig, den overgår forgjengeren! Foto: Thomas LePrince

Under akselerasjon kommer en AMG-typisk buldring som gir gåsehud, akkompagnert av et avsindig rykk. Hekken setter seg og det kjennes som om det skal skje en drastisk omveltning av innvollene. Men på en god måte, hvis du skjønner hva jeg mener. 

Den sjutrinns automatgirkassen jobber effektivt – og om du ber den om det: Brutalt.

Ulike kjøreprogram sørger for at denne bilen fint kan brukes på dårlig veier og langturer. Velger du comfort, får du faktisk nettopp det. I alle fall i relativ forstand. For noen S-klasse er det naturligvis ikke. Sportsbil er sportsbil. 

Det er også mer støy, både fra motor, dekk og vind, enn i en vanlig Mercedes. Men det kan vi ikke si at plaget oss nevneverdig. Det er bare å gi gass, så er det eneste du hører nydelig broomming.

Les også: Bedre medisin mot 40-årskrisen får du ikke

Finest utenpå eller inni?

Designet på AMG GT S er noe av det lekreste vi har sett på lenge. Den er rett og slett bare nydelig å se på. Klassisk sportsbil - og med en siluett som aldri vil gå av moten.

Hekken minner om klassikeren Jaguar S-Type. Og med mindre du tvinger den fram, eller kjører fort nok, er det ingen skjemmende spoiler som bryter de elegante linjene.

Du får den riktige følelsen bak rattet i AMG GT.Du får den riktige følelsen bak rattet i AMG GT.

Fronten preges av den brede og lave grillen, spoileren med digre luftinntak og sinte lykter som varsler at du bør flytte deg når denne dukker opp i speilet. Utseendet viste seg forøvrig å ha ønsket effekt, venstrefila ryddes stort sett ganske raskt på motorveien.

Deilige sportsseter – men uten forlengbar sittepute.Deilige sportsseter – men uten forlengbar sittepute.

Innvendig er det kanskje Mercedes mest stilrene interiør. Bred og høy midtkonsoll med runde knapper og solide brytere. Infotainmentskjermen er delvis integrert i dashbordet og rattet har flat bunn.

Det eneste vi synes er litt rart, er girspaken. Den er skikkelige liten og pinglete – og dessuten plassert såpass langt bak at den er litt vrien å få tak i. Det mangler også head up display – og akkurat på en slik bil, og da særlig under kjøring på bane, er det et savn.

Vi liker aller best eksteriøret på denne bilen. Rett og slett fordi vi ikke kommer på noe vi ville endret på ...

Hvordan er plassen?

Dette er en klassisk toseter. Det vil si at du ikke har mer plass enn du må ha. I alle fall om du er litt høyere enn snittet. Det er først og fremst vinkelen på ryggstøtten som begrenser seg selv. 

Bagasjerommet er faktisk ganske så rommelig. Det tar 350 liter og det er en stor luke, som gjør inn- og utlasting enkelt. Det påpekes at du får plass til to golfbager, for de som måtte bry seg om slikt.

Bagasjerommet svelger unna 350 liter. I denne klassen er det svært bra. Dessuten er luka stor, noe som gjør det lett å utnytte plassen. Foto: Thomas LePrinceBagasjerommet svelger unna 350 liter. I denne klassen er det svært bra. Dessuten er luka stor, noe som gjør det lett å utnytte plassen. Foto: Thomas LePrince

Det er forøvrig gjort plass til to skikkelige koppholdere, mest for å please det amerikanske markedet.

Les også: Mercedes med tre titler i Årets Bil-kåring

Går den bra?

Enkelt og greit: Ja! Den går styggfort. Ikke minst når du lar den strekke skikkelig på beina på bane. Det fikk vi altså rikelig anledning til å prøve. Ekstra interessant var det å merke hvor mye hvassere den er enn for eksempel CLA AMG, som jo også er en skikkelig versting.

AMG GT S skinner virkelig på bane. I tilfelle du skulle lure - dette var en morsom opplevelse! Foto: Thomas LePrinceAMG GT S skinner virkelig på bane. I tilfelle du skulle lure - dette var en morsom opplevelse! Foto: Thomas LePrince

AMG GT S ligger flatt og stødig i svingene, og lar deg utnytte kreftene til det fulle. Et lite rykk med rumpa signaliserer at du er litt for ivrig med høyrepedalen. Men det er ingen dramatikk.

0-100 km/t leveres på 3,8 sekunder, mens toppfarten er 310 km/t. Her er det bare å holde på hatten, folkens!

Forbruket oppgis til 0,94 l/mil. Det er faktisk lavere enn Porsche 911 Turbo klarer med sin seks sylindrede boxermotor.

Hva er konklusjonen?

Jeg kan lykkelig slå fast at selv SLS-en, med all sin råskap, herlige kjøreegenskaper og lekre design, kan overgås. Mercedes har nemlig gjort det selv - med AMG GT S. 

Dette kommer til å bli en klassiker blant sportsbilentusiaster – og dessuten en verdig, ja til og med en truende konkurrent til nestoren Porsche 911.

Men du må passe på. Lar du deg friste, kan den lett sørge for at førerkortet sitter løst ...

Pluss: Nydelig design, vakker lyd og heftige kjøreegenskaper
Minus: Prisen, og en litt krøkkete plassering av girspaken

Les også: Mener denne Mercedesen er verdens raskeste

Motor
Populært