Dette er bilen Volvo aldri laget

Bilen kan trygt kalles sjelden, og det blir ingen liten jobb å få den tilbake i originalstand igjen. Rundt 30 eksemplarer av P1800 cabriolet skal ha blitt bygget, i regi av Volvo-forhandleren Volvoville. Foto: ebay.
Bilen kan trygt kalles sjelden, og det blir ingen liten jobb å få den tilbake i originalstand igjen. Rundt 30 eksemplarer av P1800 cabriolet skal ha blitt bygget, i regi av Volvo-forhandleren Volvoville. Foto: ebay.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har et svært sjeldent eksemplar dukket opp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vakte oppsikt blant Volvo-entusiaster over hele verden da bilen på bildet over dukket opp på auksjonsnettstedet ebay.com.

For en P1800 cabriolet, det finnes vel ikke? Nei, Volvo bygde aldri en slik versjon av sin poulære sportscoupe. Da er det kanskje nærliggende å tro at det her er snakk om en hjemmelaget cabriolet, der noen rett og slett selv har kappet taket av bilen. Men det er ikke det som har skjedd her.

Denne bilen skal nemlig være en av rundt 30 eksemplarer som ble spesiallaget av en Volvo-forhandler i New York, selskapet het Volvoville.

Et skritt lenger

På midten av 1960-tallet var Volvo et temmelig eksotisk bilmerke i USA. P1800 var en viktig imagebygger for svenskene. Prestasjonene var langt unna sportsbilnivå, men designet vakte oppsikt og hentet mange nye kunder til merket.

Hos Volvoville ville man imidlertid ta det hele et skritt lenger. Bakgrunnen var at de hadde mistet et viktig bein å stå på. I tillegg til Volvo, hadde de nemlig i flere år også solgt engelske sportsbiler. Så kom en konkurrent og snappet opp det agenturet. Dermed fryktet man at mange av kundene ville forsvinne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne har gått lengst av alle i verden

Slik ser den ut med tak, Volvo fikk mye skryt for sin smekre coupe.Slik ser den ut med tak, Volvo fikk mye skryt for sin smekre coupe.

P1800 fantes som stasjonsvogn også, les mer om den her:

Bygget rundt 30 stykker

Svaret på dette, ble en helt egen utgave av P1800. Volvoville gikk i kompaniskap med en lokal båtbygger, som leverte takkonstruksjon og kalesje. Dermed kunne de tilby cabriolet, og et temmelig unikt eksemplar av arten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rundt 30 eksemplarer skal ha blitt bygget og solgt, før var slutt for denne utgaven på slutten av 1960-tallet. Om det var Volvo som satte ned foten, eller om det var manglende etterspørsel som gjorde utslaget, er uklart.

Hvor mange av disse bilene som fortsatt er i live, er heller ikke kjent. Dette rustne og temmelig mangelfulle eksemplaret befinner seg i Arizona.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Manglet papirer

Det ble lagt ut med startbud på 100 dollar, eller rundt 750 norske kroner. Men før budrunden eventuelt kunne begynne å ta av, ble auksjonen stoppet av selgeren. Årsaken skal være uklarheter rundt dokumentene til bilen, noe som blant annet kan skape problemer hvis den skal selges ut av USA.Selgeren ber nå interessenter om å holde an litt, og antyder at bilen vil komme ut til salgs igjen om et par måneder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og her er det ikke bare papirer som mangler. Bilen er mildt sagt som et utgangspunkt å betrakte. Selgeren beskriver den som ”rullbar”. Kjørbar i ordets vanlige forstand er den ikke, her mangler det nemlig både motor og girkasse.Den har heller ikke dashbord, eller særlig mye annet av interiøret intakt. Hele takkonstruksjonen ser også ut til å ha forsvunnet ett eller annet sted på veien.

Denne designbomben drømmer mange om

Litt av en jobb

Det betyr i praksis at en kjøper som ønsker å sette bilen tilbake til originalstand har litt av en jobb foran seg. Noen av delene er kurante å få tak i, andre må man nok rett og slett få spesiallaget. I tillegg snakker vi mange, mange timers jobb.

Derfor gjelder det nok å ha både penger, pågangsmot og god tid hvis dette prosjektet skal kunne gjennomføres. Men da har man altså til gjengjeld en Volvo som virkelig kan kalles sjelden.

LES OGSÅ: Dette er bilene Volvo aldri laget

Volvo P1800 er forlengst blitt en klassiker. Men cabrioletutgaven er absolutt ikke noe vanlig syn.Volvo P1800 er forlengst blitt en klassiker. Men cabrioletutgaven er absolutt ikke noe vanlig syn.

Annonsen tok helt av, du skjønner kanskje hvorfor?