Elbil nr. 50.000 ble en Tesla i Drammen
Hadde den blitt solgt i Bergen, ville den sannsynligvis ikke vært det.
Bilen vil få registreringsskilt EL60000 (siden nummerserien starter på EL10000).
Bilen går dermed inn i et klart mønster: det blir stadig flere elbiler i hele landet. I EL60000 sitt fylke, Buskerud, var det en økning på 18 prosent ladbare biler sist kvartal. Det ble da 2.731 ladbare biler her.
Elbilene er klart mest populært i Oslo, Akershus, Hordaland og Rogaland. Men det er en økning i hele landet. (Klikk på fylkene under for å se økningen siste kvartal.)
Den store forskjellen i elbilene er imidlertid Tesla'en. Her er skillet svært tydelig. Jubileumsbilen var en Tesla. Hadde den blitt solgt i Bergen, hadde den sannsynligvis ikke vært det.
Teslaene bor på Østlandet
Det er klart flest Tesla’er i Oslo og Akershus. Til sammen har de 3.308 av alle de 7.643 Tesla’ene som finnes i Norge.
Hvis vi ser på andelen Teslaer sammenlignet med ladbare biler totalt er det egentlig Svalbard som stikker av med topplasseringen. Her er 50 prosent av de ladbare bilene Teslaer. Men egentlig må vi si Tesla’en fordi det er bare to ladbare biler på Svalbard og en av dem er en Tesla.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSlår ikke an på Vestlandet
Den klare forskjellen ser vi helt tydelig i Hordaland. Vestlandsfylket har blitt et stort elbilfylke. Sannsynligvis fordi man kjører gratis gjennom bomringene der. Men det er bare 1 av 10 ladbare biler her som er en Tesla. I Oslo er det nesten dobbelt så mange.
Du kan selv dra og zoome deg rundt i kartet under. Klikker du på fylket eller bilene, får du opp litt mer informasjon om akkurat det fylket.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTesla sliter også i Kina
Ifølge kinesiske medier har Tesla over 2.000 biler på lager i Kina. Elon Musk innrømmer at selskapet sliter med å få fotfeste i det kinesiske markedet.
– Kina er det eneste stedet i verden hvor vi har lagerbeholdning til overs, sier Musk.
Forbrukerne er skeptiske til elbiler i verdens mest forurensende land. Mange frykter at elbilene ikke er like sikre og pålitelige som biler på drivstoff, og tilgangen på elbilladere er for mange ikke god nok, skriver AFP.
Artikkelen fortsetter under annonsenTesla gir nye kunder en gratis hjemmelader samt gratis bruk av selskapets nettverk av 50 hurtigladere i landet, i håp om å få fart på salget.
Ifølge NTB subidierer Kina kjøp av elektriske biler, men bare de som er produsert i Kina. Dermed må en kineser ut med 685.000 yuan – drøyt 860.000 kroner – for å kjøpe seg en Tesla.