Meny

Gebyr mot pigg sikrer høy andel piggfritt

Illustrasjonsfoto: Berit Keilen / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Berit Keilen / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Byer som opererer med gebyr for å kjøre med piggdekk, beholder en høyere andel som velger å kjøre med piggfrie dekk. Der hvor gebyret blir tatt bort, vender bilistene tilbake til forurensende piggdekk.

Statens vegvesen har et mål om at flest mulig av landets bilister skal kjøre med piggfrie vinterdekk. I motsetning til dekk med pigger, produserer ikke piggfrie dekk helseskadelig svevestøv i samme grad. Derfor har veimyndighetene et mål om at flest mulig skal velge bort piggene.

I Oslo-området bruker om lag 85 prosent piggfrie dekk og i Bergen 86 prosent. Begge byene opererer med gebyr for å kjøre med piggdekk. Stavanger har i to år hatt en kampanje gående om å innføre gebyr dersom ikke flere velger piggfritt, noe som har hatt tydelig effekt.

Trondheim hadde gebyr for å kjøre med piggdekk, men avviklet dette i 2010. Siden den gang har andelen som velger å kjøre piggfritt, sunket med nesten 15 prosentpoeng. I dag kjører bare 64 prosent med piggfrie dekk.

– Det viser at piggdekkgebyr er et effektivt virkemiddel for å sikre høy piggfriandel, sier sjefingeniør Pål Rosland i Statens vegvesen.

Av de større byene i Norge er det bare i Lillehammer (53 prosent), Ålesund (54 prosent) og Tromsø (87 prosent) at et flertall av bilistene velger vinterdekk med pigger.

Motor