Dette er en virkelig sjelden luksusbil

Det er ikke akkurat hver dag det dukker opp en Talbot Tagora på bruktmarkedet. Denne blir din for bare 8000 kroner. Faksimile fra www.finn.no.
Det er ikke akkurat hver dag det dukker opp en Talbot Tagora på bruktmarkedet. Denne blir din for bare 8000 kroner. Faksimile fra www.finn.no.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vært lagret i 15 år, nå er den til salgs.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidlig på 80-tallet var også de franske bilmerkene frampå med store og luksuriøse bilmodeller. Citroën hadde rike tradisjoner, det samme gjaldt Peugeot og Renault. Og i en liten periode var også Talbot med på leken.

Deres modell i storbilsegmentet het Tagora. Men hvis du ikke husker den særlig godt, er nok ikke det så rart. Tagora kom nemlig helt mot slutten av Talbot-tiden, før merket rett og slett forsvant. Og bilen var alt annet enn en salgssuksess.

Gedigent baksete

Men da den kom, vakte den oppsikt! For en som var guttunge på tidlig 80-tall, var Talbot en litt eksotisk fugl blant mange trauste bilmerker. De laget komfortable og (i manges øyne) ekstremt velutstyrte biler. Her var det både sentrallås og elektriske vindusheiser, uten at det kostet skjorta.

Ingen ting å si på omgivelsene når Talbot tok brosjyrebilde av Tagora!Ingen ting å si på omgivelsene når Talbot tok brosjyrebilde av Tagora!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Tagora rullet inn i 1981, var det som en av de største og ikke minst mest rommelige sedanene på markedet. Det kantede designet gjorde lite for å skjule en lengde på oppunder fem meter. Det gikk gjetord om den innvendig plassen, særlig baksetet var gedigent.

Renault 30: Hva med litt fransk årgangs-luksus?

Lagret innendørs

Her hjemme skulle du enten jobbe hos en Talbot-forhandler – eller være svært åpen til sinns, hvis du skulle gå for en Tagora i stedet for noe gromt fra Ford, Opel eller kanskje til og med Mercedes. Det var ikke mange som gjorde det, og av de få bilene som ble solgt, er nok de aller fleste blitt til spiker for lenge, lenge siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men nå har det akkurat dukket opp et eksemplar som har overlevd, i Leirvik i Sogn. Jon Gisle selger en 1981-modell som har rullet såvidt over 200.000 kilometer. Den har stått lagret innendørs siden den ble tatt ut av daglig bruk for 15 år siden. Nå er den klar for nye eventyr!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Spare penger

– Framstår som et godt oppussingsobjekt, fastslår Jon Gisle. Han legger ikke skjul på at bilen trenger endel arbeid, både teknisk og kosmetisk, for å bli helt strøken.

Da vil man til gjengjeld ha en veteranbil som virkelig skiller seg fra mengden.

Interiørbilde fra datidens Tagora-brosjyre. Det hendte at det blinket litt umotivert i noen av disse varselslampene ...Interiørbilde fra datidens Tagora-brosjyre. Det hendte at det blinket litt umotivert i noen av disse varselslampene ...

Det er ikke til å legge skjul på at Talbot-kvaliteten var frynsete, og Tagora slapp heller ikke unna dette. Bilen ble opprinnelig utviklet av den europeiske Chrysler-divisjonen. Da denne ble solgt til Peugeot, ble det gjort flere modifisering og tilpasninger (blant annet for å spare penger) som nok ikke slo udelt positivt ut.

Scenic RX4: Annerledes bil for de som tør!

Ikke overvettes stabile

Flere Tagora-eiere opplevde blant annet at dørene falt av, på grunn av underdimensjonerte dørbolter. Det elektriske kunne også være brysomt. Sentrallås var gromme saker tidlig på 80-tallet, men det var nok ikke like gromt når denne gjentatte ganger sviktet fordi driveren i dørene røk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og så var det de elektriske vindusheisene ... De var ikke overvettes stabile, de heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Talbot gikk for rette og funksjonelle linjer på Tagora, den innvendige plassen var imponerende.Talbot gikk for rette og funksjonelle linjer på Tagora, den innvendige plassen var imponerende.

Skal du sette i stand og holde en bil som dette strøken, er det nok derfor greit å kunne litt av hvert selv, og være forberedt på at du både skaffer deg bil og hobby, på én gang.

Bare 20.000 biler

Men til gjengjeld får du altså en svært tidsriktig fransk storbil, med en komfort som fortsatt bør innby til fine turer.

Til sammen ble det ikke produsert mer enn 20.000 Tagora-eksemplarer, i løpet av tre år. Når salgsmålet opprinnelig var 60.000 biler i året, sier det sitt om at dette ikke akkurat var noen suksess. I 1983 forsvant Tagora pent og rolig fra markedet, noen få år senere var det også helt slutt for Talbot.

Broom-Benny kjøpte Talbot, måtte gi opp etter tre måneder