Meny

Dette er den raskeste bilen de noensinne har laget

Audi R8 V10 plus, blir den kraftigste og raskeste serieproduserte Audien gjennom tidene og tar opp kampen mot super-sportsbilene.
Audi R8 V10 plus, blir den kraftigste og raskeste serieproduserte Audien gjennom tidene og tar opp kampen mot super-sportsbilene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå ypper Audi seg mot Porsche og Ferrari.

Audi R8 hilste vi på første gang i 2006. En renskåren og spesiell sportsbil med DNA fra selveste Lamborghini - som leverte motoren i toppversjonen. Den samme som i Gallardo, men dog i en litt nedtunet versjon.

Nå er det klart for andre generasjon av den spesielle sportsbilen fra Audi.

Og det er liten tvil om at de mener alvor. Effektsifrene beviser det med all tydelighet. Her snakker vi et ekte råskinn - som både kan og skal ta opp kampen mot Porsche Turbo, Ferrari og de andre etablerte super-sportsbilene.

Les også: Audi: Fra raring til luksusbil

Nytt, strammere design

Forrige generasjon hadde et designelement i form av et stort luftinntak/sideblade bak døren, dette er nå delt i to, ett bak døren og ett bak sideruten.

Sett bakfra domineres designet av den karakteristiske glassruten over motorrommet, den kraftige diffusoren med tydelige trekk fra motorsport og skarpe linjer som omkranser baklyktene og luftgitterne. På nye Audi R8 V10 heves hekkspoileren seg automatisk opp fra bakluken, mens  Audi R8 V10 plus har en fastmontert hekkspoiler på bakluken.

Nye Audi R8 kommer først med to versjoner av den selvpustende og turtallsvillige V10-motoren 5.2 FSI. Minste versjon yter 540 hk og har et dreiemoment på 540 Nm ved 6500 omdreininger. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 3,5 sekunder og toppfarten nås ved 323 km/t.

Les også: A8 coupe: Audien som aldri ble laget

Bilen har fått et renere design og framstår som mer harmonisk enn tidligere.Bilen har fått et renere design og framstår som mer harmonisk enn tidligere.

Raskeste Audi noen sinne

Toppversjonen blir nye Audi R8 V10 plus, den kraftigste og raskeste serieproduserte Audien gjennom tidene. Med 610 hk og et dreiemoment på 560 Nm ved 6.500 omdreininger, gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,2 sekunder. 200 km/t passeres etter 9,9 sekunder mens toppfarten er 330 km/t.

Begge motorversjonene leveres med S tronic automatgirkasse som har tre ulike kjøremodus. Girskiftene skjer elektronisk (shift-by-wire). quattro firehjulsdrift er standard og systemet er kraftig modifisert fra forrige generasjon.

En ny elektrohydraulisk clutch på forakselen erstatter den tidligere viskosekoblingen. Det betyr ubegrenset flyt av krefter mellom bak- og forakselen avhengig av kjøresituasjon og veigrep.

Les også: Audi R8 ABT: Denne kan du bare glemme å kjøre fra

Førerplassen er klart racing-inspirertFørerplassen er klart racing-inspirert

Maksimalt grep

Ved normal kjøring kan opptil 100 prosent av kreftene sendes til bakhjulene. Ved behov kan også 100 prosent av kreftene distribueres til forhjulene. En mekanisk differensial på bakakselen sørger for maksimalt grep og forhindrer hjulspinn. 19 tommers aluminiumsfelger er standard, men om ønskelig leveres også aluminiumsfelger i 20" størrelse. Keramiske bremser er standard på Audi R8 V10 plus.

Gjennom Audi drive select kan føreren velge mellom fire ulike kjøremodus; comfort, auto, dynamic og indiviual. Audi R8 V10 plus har også et eget performance-modus hvor bilen kan stilles inn etter kjøreforholdene («wet», «dry» og «snow»). Det samme systemet leveres som ekstrautstyr til Audi R8 V10. De ulike kjøreprogrammene påvirker gass- og motorrespons, styringen, girvekslingen, firehjulsdriften og tilvalgene på eksossystemet og demperkarakteristikken. 

Les også: Les vår test av nye Audi TT her

Nye R8 blir den raskeste Audien noensinne.Nye R8 blir den raskeste Audien noensinne.

Nytt interiør

Interiøret i nye Audi R8 er førerorientert med flere likhetstrekk fra racingbiler. Eksempelvis kan en rekke funksjoner og innstillinger styres fra nye betjeningselementer på rattet. Det heldigitale instrumentpanelet Audi virtual cockpit på 12,3" har ulike layout-løsninger som kan tilpasses etter bruk. Interiørdesignen preges, som eksteriøret, av rene og skarpe linjer.

Brytere, betjeningselementer, girspak og andre detaljer er umiskjennelig Audi, men i sportsligere innpakning enn vanlig. Flere av elementene har slektskap fra Audi TT.

De første nye Audi R8 modellene ruller ut fra Audis spesialfabrikk quattro GmbH i Neckarsulm i Tyskland til sommeren. I tiden fremover vil også flere nye Audi R8-modeller introduseres, deriblant den helelektriske versjonen Audi R8 e-tron som får en rekkevidde på 450 km.

Prisene på de nye Audi R8-modellen er ikke klare.

Les også: Audi R8 GT Spyder: Denne er heller ikke så verst

Motor
Populært