Køprising har hatt svært varierende effekt

Køprising brukes for å få ned rushtidstrafikken. Illustrasjonsfoto: Thomas Winje Øijord (NTB scanpix)
Køprising brukes for å få ned rushtidstrafikken. Illustrasjonsfoto: Thomas Winje Øijord (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Effekten av såkalt køprising har vært svært varierende. Trondheim har redusert biltrafikken i rushtiden med ti prosent, men i Kristiansand har den gått ned med kun 3,2 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 1. januar neste år innfører Bergen tidsdifferensierte bompenger, best kjent som køprising. Det ble vedtatt av bystyret onsdag.

Dette betyr at det mellom klokken 6.30 og 09.00 på morgenen og mellom 14.30 til 16.30 kommer til å koste 45 kroner for en personbil å kjøre gjennom bomringen. Ellers på døgnet skal det koste 19 kroner. I dag koster én passering 25 kroner uansett tid på døgnet.

Foreløpig er det ikke mange norske byer som har innført køprising. Trondheim gjorde det i 2012, mens Kristiansand fulgte etter i 2013, melder NRK.

Bakgrunn: Rushtidsavgift vedtatt i Bergen

Trondheim har klart å redusere biltrafikken med ti prosent – etter først å ha bygget opp kollektivtrafikken, skrev Aftenposten i 2012.

I Kristiansand har innføringen av køpriser ført til at trafikken i rushtiden har gått ned med 3,2 prosent sammenlignet med 2012. Totalt har trafikken blitt redusert med 1,1 prosent.

Sammenligner man med utenlandske byer, har for eksempel Stockholm og Milano redusert biltrafikken med henholdsvis 15 prosent og 12 prosent innenfor bomringen. London har fra 2002 til 2007 registrert en nedgang på 21 prosent siden innføringen av køprising i 2003.