Meny

Denne forsvinner – og blir ikke erstattet

Mazda 5 har vært med oss i ti år, og to generasjoner. Men nå er det over og ut for Mazdas kompakte flerbruksbil.
Mazda 5 har vært med oss i ti år, og to generasjoner. Men nå er det over og ut for Mazdas kompakte flerbruksbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Var populær i Norge, nå er den billig bruktbil.

Den har røtter tilbake til 1999 og en modell som het Premacy – siden 2005 har navnet vært Mazda 5.

Vi snakker om Mazdas kompakte flerbruksbil med inntil sju seter. En bil som solgte ganske bra i Norge i første generasjon. Da var den et prisgunstig alternativ for de som trengte litt ekstra plass og mer fleksibilitet enn en vanlig stasjonsvogn – til en hyggelig pris. 

Smarte dører

Første generasjon var en litt unnselig bil, og absolutt ikke en bil du snudde deg etter i trafikken. Med andre generasjon dro Mazda til mer på design.

Slik ser første generasjon ut.Slik ser første generasjon ut.

Den kom i 2010, med bølgeformede sideprofiler som det mest karakteristiske. Den vokste også endel i størrelse, de smarte skyvdørene ble beholdt.

Innvendig fikk Mazda 5 kritikk for litt mye billigpreg, og et dashbord som så litt utdatert ut allerede da den kom.

Større bil? Dette er mye fornuft til hyggelig pris

Svakt salg

Så skulle det også snart vise seg at dette ikke ble noen salgssuksess i Norge. Mazda slet generelt tungt på denne tiden, og kundene i denne klassen gikk for andre biler enn Mazdaen.

Hele klassen for flerbruksbiler har også tapt terreng de siste årene, der mange av kjøperne heller har gått SUV, og biler som Nissan Qashqai +2, også den sjuseter.

Her er Forden som bare forsvant

Satser på SUV

Det trege salget er ikke enestående for Norge. Mazda 5 har solgt svakt i de fleste markeder, og det tar japanerne konsekvensen av nå. De skal legge ned produksjonen, og har ingen planer om noen oppfølger.

I stedet satser også Mazda tungt på SUV. CX-5 har vært en stor opptur for dem, nå er det også snart klart for en lillebror som skal hete CX-3.

Det betyr at bruktmarkedet er stedet for Mazda 5 framover. Der er det til gjengjeld mye å velge mellom.

Dashbordet etter faceliften på andre generasjon. Disse bilene får du nå fra i underkant av 200.000 kroner.Dashbordet etter faceliften på andre generasjon. Disse bilene får du nå fra i underkant av 200.000 kroner.

Stor familiebil med mye luksus? Sjekk denne!

Starter på 50.000

De rimeligste 2005-modellene får du fra rundt 50.000 kroner. Da er kilometerstanden gjerne rundt 200.000. Men hvis bilen er skikkelig fulgt opp, bør ikke det var noe stort risikoprosjekt. Byggkvaliteten er av velkjent japansk type og til den prisen er dette mye bil for pengene.

Andre generasjon starter nå på i underkant av 200.000 kroner. Da får du typisk en 2011-modell, gjerne med hyggelig kilometerstand. Her er det nok også muligheter for å prute, Mazda 5 er nok ikke den mest lettsolgte bruktbilen på markedet. 

Mye plass til lite penger: Her er 4 sjusetere fra 85.000,-

Designet er kanskje mer særpreget enn pent, Mazda valgte ganske dristige løsninger på andre generasjon 5.Designet er kanskje mer særpreget enn pent, Mazda valgte ganske dristige løsninger på andre generasjon 5.

LES OGSÅ: Dette bil-comebacket har overrasket mange

Motor
Populært