Denne klassikeren kan være en god investering

Det har vært 30 år med venting - men ENDELIG blir denne fantastiske bilen veteranbil. Er du klar for å bli M5-eier?
Det har vært 30 år med venting - men ENDELIG blir denne fantastiske bilen veteranbil. Er du klar for å bli M5-eier?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå blir den endelig veteranbil!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mange som har sittet og telt ned i påvente av at BMWs første M5 endelig skulle bikke aldersgrensen som tilsier at den er en veteranbil.

Nå skjer det snart! Det har nemlig straks rukket å gå 30 år siden det herrens år 1985 – da vi for første gang fikk se den – basert på E28-varianten av 5-serien.

Nå, tre tiår senere, har M5-navnet svidd seg fast i bevisstheten til alle som har noe som helst forhold til bil. Og for en hel del er nettopp ur-M5-en som en hellig gral å regne.

2.240 eksemplarer

At en bil får hedersbetegnelsen veteranbil, betyr en rekke ting. Blant annet forsvinner avgiftene i forbindelse med import – og du slipper unna med lav årsavgift og lav forsikring.

Men akkurat denne bilen er nok ikke spesielt billig å få tak i likevel. Drøyt 720.000 BMW E28 ble bygget fra 1981 til 1988 – og av disse var bare 2.240 M5-modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ble bygget en «semi M5» også – kalt M535i. Den fikk egen styling, M-tech sportsunderstell og felger som ikke var på en vanlig 535i. Men noen M5 var det imidlertid ikke likevel.

Les også: Dette var verdens raskeste sedan

Første og siste generasjon av BMW M5 på samme bilde.Første og siste generasjon av BMW M5 på samme bilde.

Luksus og plass

Designet på E28 er sportslig – med en aggressiv, hai-inspirert grill som strekker seg skrått over frontfangeren. De klassiske doble, runde BMW-lyktene er naturligvis på plass – og bakerst er de to pottene samlet på midten.

Innvendig er det god plass – både til folk og fe. Bagasjerommet er stort og romslig. Alt sammen i en sedan som våget noe så sprøtt som å utfordre en Porsche 911 med tanke på ytelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke rart den ble populær – og har lagt grunnlag for en rekke andre familiebiler med sportsbilytelser.

Til salgs i Norge

Vi omtalte en BMW M5 til salgs her i Norge tilbake i 2012. Den var riktignok ombygd. Utgangspunktet var en 1983-modell. Men donorbilen var en vaskeekte M5, nærmere bestemt nr. 22 i produksjonsrekken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med andre ord skulle historikken være i orden.

Denne lå til salgs for 161.530 kroner – og ble raskt solgt.

Skal du ha en strøken bil som ikke er ombygd, må du nok gange denne summen oppover et par ganger.

Les også: M3 er en annen BMW-versting

I midten står E28 M5 - mellom etterfølgeren (foran) og den episke M1 sportsbilen bakerst.I midten står E28 M5 - mellom etterfølgeren (foran) og den episke M1 sportsbilen bakerst.

Verdens raskeste!

Hva får du for pengene? Jo, BMW tok utgangspunkt i chassiset til BMW 535i og videreutviklet motoren de hentet fra den smått legendariske sportsbilen BMW M1. I kjent BMW-tradisjon en rekkesekser.

Denne gangen var den på 3,5 liter med doble overliggende kamaksler, fire ventiler per sylinder og et Bosch Motronic innsprøytingsanlegg. Men ingen turbo.

Girkassen var en 5-trinns manuell, levert av anerkjente Getrag.

Interiøret i M5 bar preg av sportslig luksus. Her var det god plass, masse skinn og mye utstyr.Interiøret i M5 bar preg av sportslig luksus. Her var det god plass, masse skinn og mye utstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 250 km/t – såvidt

Effekten var 286 hestekrefter ved 6.500 o/min. Momentet var på 340 nm. Det var nok til å sende bilen som veide 1.430 kg fra stillestående til 100 km/t på bare 6,2 sekunder.

Den var med det på lanseringstidspunktet den raskeste sedanen i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Toppfarten passerte med minst mulig margin det magiske 250 km/t. Vi snakker 251!

Ikke rart den kan få bilentusiast-tenner til å løpe i vann.

Les også: Ser du hva BMW fikk tyn for her?

PRISER:

Her er det sannelig ikke lett å komme med noen fasit. Alt avhenger av bilens fremtreden, historikk og kilomertstand.

I skrivende stund finnes det ingen til salgs – hverken i Norge, på mobile eller på ebay.

Vi har dessuten en sterk mistanke om at hvis du skulle finne en, vil ikke eieren være spesielt lysten på å selge den.

Det amerikanske nettstedet enthusiastauto.com har imidlertid tre, sorte M5-er til salgs. Riktignok er det 1988-modeller, så de er ikke veteraner på tre år enda. Men første generasjon M5-er er det jo likevel, og det gir et inntrykk av prisbildet. Den billigste koster rundt 380.000 kroner – mens den dyreste koster 710.000 kroner. Da snakker vi om mer eller mindre strøkne biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du kan skru litt selv, og heller har lyst å overta et prosjekt, kan du naturligvis få dem til langt lavere priser.

Denne BMWen lagde vei i vellinga på tyske motorveier på 80-tallet.Denne BMWen lagde vei i vellinga på tyske motorveier på 80-tallet.

SE OPP FOR:

Dette er jo biler som er bygget for fart og spenning – og noen har fått være med på litt for mye spenning opp gjennom årene. De kan være hardt kjørt. Historikk og få eiere er viktig for verdien på bilen.

Undersøk nøye for rust – også bak eventuelle stylingpakker.

Sjekk særlig nederst på dører, hjulbuer og undersiden fremme på panseret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne Opelen knuste alle konkurrentene

VISSTE DU AT:

– E28 var den første BMWen som noensinne fikk en dieselmotor.

– Alpina bygget sin egen superbil basert på E28. Den første varianten fikk turbomotor – først på like over 300 hk og senere på nesten 330 hk. Disse er enda mer sjeldne enn M5.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– M5 anno 1985 brukte bare 14,5 sekunder til 160 km/t.

– M5 ble bygget i fire forskjellige versjoner – en for venstrekjøring, en for Europa, en for Nord-Amerika og en for Sør-Afrika. Den som ble bygget for Nord-Amerika hadde katalysator, og dermed ble effekten redusert fra 286 hk til 256 hk.

– Neste år blir BMW M3 også veteranbil!!

Les også: Test BMW M5: Bleieskift-ekspressen

BMW M5 E28:

  • Motor: 3,5 liter, rekkesekser
  • Effekt: 286 hk / 340 nm
  • 0-100 km/t: 6,2 sekunder
  • Toppfart: 251 km/t
  • Vekt: 1.430 kg