Meny

De vil kutte ut dieselbilene

Så mye som 80 prosent av bilene på franske veier har dieselmotor. Det har myndighetene nå tenkt å gjøre noe med. Foto: Scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tøffe tak for å få ned forurensningen.

Dieselmotorene har vært solid  i vinden de siste årene. Stadig bedre motorteknologi har gjort dem sterkere og raskere, samtidig som forbruket generelt har gått kraftig ned.

I Norge har dieselandelen av nybilsalget vært over 50 prosent, men viser nå en litt fallende tendens. Så langt i år har 48.1 prosent av alle nyregistrerte personbiler her til lands dieselmotor under panseret.

Bekymrer myndighetene

I andre land er imidlertid dieselandelen enda høyere. I Frankrike er den på hele 80 prosent, og det er noe som bekymrer myndighetene.

Her handler det om skadelige utslipp fra dieselbilene, noe som særlig er et problem i byene. Og nå skal det tas drastiske skritt for å gjøre noe med dette.

Hva er best på vinteren, bensin eller diesel?

Dyrere diesel 

- I Frankrike har vi lenge favorisert dieselmotorene. Det var en tabbe, og vi skal nå gjøre noe med dette, på en intelligent og pragmatisk måte, sier den franske statsministeren Manuel Valls i en uttalelse.

Målsetningen er i følge bransje-nettstedet Autonews ikke beskjeden: Frankrike ønsker å fase ut dieselbilene fullstendig.

Her handler det ikke helt overraskende om avgifter. Fra neste år skal dieselen bli dyrere. Dessuten skal alle biler klassifieres etter hvor mye utslipp de har. På den måten kan lokale myndigheter rett og slett nekte de mest forurensende bilene å kjøre inn og ut av byene. 

Elbil-subsidier 

Den franske regjeringen skal også jobbe med planer for insentiver til de som velger å oppgradere dieselmotorene sine slik at de forurenser mindre. 

Her er det også ordninger der de som vraker en dieselbil og kjøper elbil i stedet, får betydelige subsidier fra staten. 

LES OGSÅ: Derfor støvsugde vi Frankrike for bruktbiler

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus