Det er vanskelig å finne mer moro på fire hjul

BMWs E46-generasjon er pene biler i utgangspunktet, og med M3ens spesielle detaljer som luftinntaket i forskjermene krever den respekt. Denne er også modifisert – og mer kan være på gang. Foto: Privat
BMWs E46-generasjon er pene biler i utgangspunktet, og med M3ens spesielle detaljer som luftinntaket i forskjermene krever den respekt. Denne er også modifisert – og mer kan være på gang. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Simen har faktisk planer om å dra til enda litt mer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I spalten «Bilen Min» har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Bilinteresse har mange uttrykksformer. Noen vil ha det gammelt, noen stort, noen fransk og noen uten tak. Men nesten uansett hva som er hovedinteressen, er de fleste svake for ting som går litt unna – eller i hvertfall kan gjøre det, hvis man vil.

Selv om man ikke kjører som om man har stjålet bilen hele tiden, er det noe med følelsen en slik bil gir som er egnet til å erte opp selv den sindigste sjåfør. Det holder ikke med masse motor, bilen må gi en helhetsfølelse med både krefter og egenskaper til å mestre dem.

Med gener fra racerbanen

Og mens noen vil mene at alt slikt er livsfarlig, og at det får frem horn i panna på dem som kjører, vil andre tvert imot hevde at en kjøreglad bil gjør sjåføren mer interessert, mer aktiv og mer oppmerksom også i helt normale hastigheter. Akkurat det er et argument vi har litt sans for her i Broom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Benny testet Porsches nyeste 911 Turbo S – på racerbanen!

Få biler gir mer kriblende følelse enn de som er nært beslektet med ekte racerbiler. Det er riktignok ikke flusst av slike modeller på markedet, men de som finnes er på den annen side svært ettertraktet. Både derfor og på grunn av motorstørrelse og påkostet teknikk er de gjerne svært dyre også, selv om de har noen år på nakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hadde det ikke vært for det, ville vi kanskje ha kjørt RS-, AMG-, V- og M-modeller alle sammen.

Hjulene er imponerende nok i seg selv når man legger merke til dimensjonen – og det gjør man. Men for den som vet ørlittegrann om BMW er det luftinntakene i skjermene som virkelig forteller hva dette er for noe. Foto: PrivatHjulene er imponerende nok i seg selv når man legger merke til dimensjonen – og det gjør man. Men for den som vet ørlittegrann om BMW er det luftinntakene i skjermene som virkelig forteller hva dette er for noe. Foto: Privat

Rå og praktisk – tidenes kombinasjon

Kombinasjonen av karosserier med svært så gode praktiske egenskaper og krefter og kjøreegenskaper fra racingens verden er blitt en skikkelig hit, og har nok gjort at svært mange som ellers ville slitt med å realisere sportsbil-drømmen nå likevel har fått det – i et litt mer familievennlig format.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når man snakker om biler i denne kategorien er det ofte de tre tyske og den ene amerikanske utfordreren som er i fokus, selv om også flere produsenter bokstavelig talt er på banen. Aller størst suksess har nok BMW hatt, til tross for at det i manges øyne var Mercedes som startet kappløpet med sine Cosworth-motoriserte 190-versjoner.

Les også: Viper satte ny rekord på Nürburgring igjen

Bilen du ser på disse bildene er dermed selve eksponenten for denne biltypen. BMW M3 ble utviklet for asfaltracing, og ikke minst som en direkte konkurrent med de bevingede kompakt-Mercedesene, og vi tipper at bayerne ikke helt hadde sett for seg hvilken mottagelse gateversjonen skulle få – eller hvor godt salget skulle bli både av den og av storebror M5.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ønsker seg fire ekstra sylindre!

M3 av E46-generasjonen, som du ser på disse bildene, hadde fremdeles det opprinnelige oppsettet med en rekkesekser under panseret. Den utviklet noe over 340 hestekrefter, litt avhengig av kilde, noe som uansett skulle gi bilen heftige ressurser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det bekrefter da også eieren av denne flotte bilen at den har – men han innrømmer også at det som med alt annet utvikler seg en viss bortskjemthet etter litt tid. For bilen er allerede modifisert på flere måter, både når det gjelder motor og kjøreegenskaper, og neste drøm er faktisk noe så oppsiktsvekkende som å klemme ned V10-motoren fra den samtidige M5-modellen under panseret.

Dette panseret skjuler foreløpig en 3,2 liters rekkesekser, som Simen har gjort visse forandringer på. Blant annet har den fått kompressor. Men det er intet, sammenlignet med de planene han har om V10-motor fra M5. Foto: PrivatDette panseret skjuler foreløpig en 3,2 liters rekkesekser, som Simen har gjort visse forandringer på. Blant annet har den fått kompressor. Men det er intet, sammenlignet med de planene han har om V10-motor fra M5. Foto: Privat

Se video: Slik finner du ut hvilken SUV som har mest krefter

Bygger oljeplattformer på dagtid

Bilen høres allerede fantastisk morsom ut, og klarer han å gjennomføre V10-prosjektet håper vi å høre om den igjen ved en senere anledning. I mellomtiden lar vi oss imponere over presentasjonen av det som til nå er gjort med bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eier: Simen Johannessen, (32).

Bosted: Nittedal.

Litt om meg selv: Utdannet telemontør, men jobber nå med å bygge oljeplattformer og drillskip i Asia.

Bilen: BMW M3 (E46), 2001-modell.

Hvor lenge har du eid den? I to år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva har du gjort med den? Jeg har montert ESS VT2-550 kompressor, KW V2 coilovers, BBS CH-R felger, shortshift, oppgradert navigasjon med ryggekamera, angel eyes, sotede blinklys og LED baklykter. Bakre del av eksosanlegget er byttet og Big Brake-kit er kjøpt inn, men ikke montert ennå.

Les også: M5 stasjonsvogn – denne bilen er faktisk håndlaget

Har fått knirkelyder i interiøret

Liker best med bilen: Lyden, draget og utseendet.

Liker minst med bilen: 13 år på veien har tært på plastikken i interiøret, slik at armlenene i dørene lager sprø plastikk-lyder.

Beste opplevelse med bilen: Deltagelse på Trackdays på Rudskogen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fremtidsplaner for bilen: Drømmer om å få satt inn en S85B50 motor. (V10-motoren fra M5 og M6).

Drømmebil: Mye vil ha mer og fanden vil ha flere. Jeg har en av drømmebilene mine. Men man sikler alltids på noe annet. R35 GT-R med Alpha 10 tuning hadde vært noe.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Nå er det slutt for legenden – M3 gir stafettpinnen til M4

Hva synes du om bilen? Bruk kommentarfeltet under!