Forbrukerrådet: – Vi får 10.000 klager om bil i året

Bruktbilkjøp kan være russisk rulett med sparepengene dine, om du ikke undersøker bilen grundig. (Illustrasjonsfoto)
Bruktbilkjøp kan være russisk rulett med sparepengene dine, om du ikke undersøker bilen grundig. (Illustrasjonsfoto)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men nytt vedtak gir kjøper større rettigheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år handler rundt 400.000 nordmenn bruktbil. Men mange synes det er skummelt, for med bruktbil vet en ofte ikke alt om bilen som kjøpes. Og det finnes en del kyniske selgere der ute, som gjør hva de kan for å skjule feil eller mangler.

Det er ikke morsomt å bli lurt av bilselger. Mange av dem handler om feil som selger kjente til, eller burde ha kjent til, og ikke sa ifra om.

– Det er ekstra strenge krav til selgers opplysningsplikt i forbrukerkjøp. Det er en trygghet for bilkjøpere. Du skal ikke bli lurt, selv om bilen er gammel og avtalen full av forbehold, sier regiondirektør Helga Skofteland ved Forbrukerrådet i Oslo.

Et ferskt vedtak fra Forbruketvistutvalget (FTU) bekrefter at bilselgere har ansvar for feil og mangler, også for en delebil til 13 000 kroner.

Du finner FTU-vedtak 14/848 på forbrukertvistutvalget.no

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbehold fritar ikke fra ansvar

– Vi ser ofte i klagesaker at selger skriver at bilen er solgt som delebil eller reparasjonsobjekt. Dette fritar, ifølge vedtaket, ikke selger fra klageansvar, sier Skofteland.

Vedtaket gjaldt en Oslo-dame som følte seg lurt av selger etter at bilen ble nektet EU-godkjenning rett etter handelen. Årsaken var blant annet defekte bremser. Det ergret henne særlig at varsellampen for bremsefeil var dekket over av en teip-bit. Skulle hun få bilen på veien, kom det til å koste mer enn hva hun hadde betalt for den.

Selgeren mente at kjøper bare kunne skylde på seg selv. Bilen var gammel, solgt billig og i avtalen stod det at det var en delebil – reparasjonsobjekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Damen klaget saken inn til Forbrukerrådet for megling. Den ble til slutt løst med vedtaket i Forbrukertvistutvalget. I FTU-vedtaket står det at forbeholdet til selger må forstås som et «som den er»-forbehold, siden vilkår som er dårligere enn det som følger forbrukerkjøpsloven, ikke gjelder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det betyr blant annet at du som forbruker kan klage på feil som selger burde kjenne til. Det at du oppdager at bremsene er ødelagt rett etter at du har overtatt bilen, er en slik feil, legger hun til.

Les også: Her er en av bruktbilene fra helvete ...

Større ansvar for profesjonelle selgere

Vedtaket viser at du som forbruker kan forvente at en profesjonell selger har satt seg inn i bilens tilstand, også når bilen er billig. Det viser også at selger ikke kan se bort fra opplysningsplikten ved å dekke seg bak andre forbehold enn at den «selges som den er»:

FTU mente at selger hadde forsømt sin opplysningsplikt, og ga den uheldige bilkjøper fullt medhold i å få tilbake pengene. Hun fikk også dekket ekstrautgifter hun hadde hatt.

– Det er godt å vite når du for eksempel skal velge om du vil kjøpe bil av en bilselger eller av en ukjent privatperson, avslutter regiondirektør Helga Skofteland ved Forbrukerrådet i Oslo.

Les også: Anettes bil kunne blitt et bruktbilmareritt