Har kostet eieren 230 kroner per mil

BMW 535iX er ikke noe du møter i trafikken hver dag. Bensinmotoren byr på over 300 hk - og du får formidable ytelser. Akkurat denne bilen er bare rullet litt over 20.000 kilometer - men likevel har verdien rast med over 500.000 kroner.
BMW 535iX er ikke noe du møter i trafikken hver dag. Bensinmotoren byr på over 300 hk - og du får formidable ytelser. Akkurat denne bilen er bare rullet litt over 20.000 kilometer - men likevel har verdien rast med over 500.000 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Heftig bil med voldsomt verditap.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg husker fortsatt første gangen jeg kjørte BMW 535i. Med 306 hk er det en formidabel familierakett. Med firehjulstrekk er det stort sett greit å få kreftene plantet i bakken også.

5-serien er en av de mest kjøreglade sedanene som er laget - og med bensinmotor på over 300 hk har den akkurat så mye krefter som den fortjener.

Nå har vi funnet 2011-modell til salgs på bruktmarkedet - som har hatt et brutalt verditap. Men det er gode nyheter for deg som syntes den var for dyr som ny.

Les også: BMW 5-serie: Nå koster den mindre enn konkurrentene

Vanntett historikk

Nybilprisen anslås av selger til omtrent 1.150.000 kroner. Det virker i alle fall ikke å være overdrevet, med tanke på at den kostet fra 960.000 kroner i 2011. Det er nemlig en ganske lang liste med ekstrautstyr. Blant det mer kostbare er dynamic- og adaptiv drive, sportsautomat med hendler på rattet, elektronisk justerbare dempere (EDC), komfortseter, head up display, M-pakke og den store navigasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Historikken er så vanntett du får det på en bruktbil: Den har hatt én eier, servicene er fulgt hos merkeforhandler og det garanteres for den lave kilometerstanden.

Brukt BMW? Sjekk vår omfattende bruktbilguide her

Like greit med sedan

At det er en sedan betyr ikke så mye når det gjelder BMW. Mange ville sikkert sagt at det bør være stasjonsvogn - men BMW-kjøpere er ikke nødvendigvis helt som alle andre. Og sedaner er ofte like ettertraktet som de mer praktiske stasjonsvognene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Grå metallic lakk og sort skinn er også slik mange ønsker det - og bidrar til at denne bilen er langt mer spesiell enn utseendet skulle tilsi.

Så om du skulle være i kjøpemodus - så kan det være smart å ta en telefon. Det står i annonsen at bilen går i innbytte om den ikke selges privat - og at seriøse bud vurderes. Det er jo alltid interessant ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rask

Når det gjelder ytelser er dette noe av det mer hyggelige du kan ende opp med. 0-100 km/t ekspederes på hyggelige 5,9 sekunder. Og toppfarten er 250 km/t.

Til tross for at vi snakker om en stor bil, sterk motor, automatgir og 4x4 - klarer den seg med et oppgitt forbruk på under literen på mila ved blandet kjøring.

Er du på langtur og kjører forsiktig slipper du unna med 0,81. Men på småkjøring hopper forbruket opp i 1,28 l/mil.

Bagasjerommet tar 440 liter - som er bra til å være sedan.

Les også: BMW 5-serie: Nå er den billigere med 4x4

MYE å velge mellom

Siste generasjon av 5-serien har vært med oss noen år. Og på bruktmarkedet er det nå veldig mye å velge mellom. Faktisk er det i skrivende stund over 700 varianter av brukte 5-ere til salgs på finn.no.

Prisene varierer fra 1,2 millioner kroner - til 289.000 - alt avhengig av motor, utstyr og drivlinje.

Uansett er du med en BMW 5-serie F10 (sedan) / F11(stasjonsvogn) sikret en bil som byr på en svært god blanding av sportslighet og komfort.

Hekken minner om både 3-serie og 7-serie. Men om ikke så alt for lenge er det duket for en helt ny generasjon av 5-serien.

Hekken minner om både 3-serie og 7-serie. Men om ikke så alt for lenge er det duket for en helt ny generasjon av 5-serien.

Les også: Duell: BMW 5-serie mot Audi A6