Lot den verdifulle sportsbilen stå bak låven i 36 år

Den ble parkert bak låven  i 1978, siden har den flotte Mercedesen bare stått her. Nå er den til salgs. Foto: ebay
Den ble parkert bak låven i 1978, siden har den flotte Mercedesen bare stått her. Nå er den til salgs. Foto: ebay
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det vill budkrig på klassikeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen ganger skriver vi om biler som blir funnet inne i låver og skjul.

Ofte er det biler som har stått lenge, og som noen - tross alt - har gjort et forsøk på å ta vare på. Kanskje har de hatt en plan med den, selv om den gikk i vasken.

Denne gangen er det litt annerledes. Vi skal fortelle deg om - og vise deg - en bil som har stått bak en låve. Lenge. Nærmere bestemt i 35 år!

Hva er det med disse menneskene?

Noen ganger lurer man på hvorfor enkelte mennesker gjør som de gjør. De som aldri får somlet seg til å slå plenen, de som aldri får malt huset og de som kjører på vinterdekk midt på sommeren.

Årene bak låven har satt sine tydelige spor. Foto: ebayÅrene bak låven har satt sine tydelige spor. Foto: ebay

Og ikke minst de som parkerer en verdifull Mercedes 190 SL bak låven og lar den stå der i 35 år. Hadde de enda satt den inne på låven.

Jeg mener - det er jo ikke så rart at man lurer. Forfallet går sin gang, enten det er husmalingen eller vinterdekkene på sommeren det er snakk om. Ting av verdi blir ødelagt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nei – dette er ikke verdens beste bil

Selges nå

Nettopp det er vel den omtalte Mercedes SL-en et godt eksempel på.

Nå har, heldigvis, eieren tatt til vettet og lagt den ut på den amerikanske auksjonssiden ebay.

Se hele annonsen og alle bildene her

Interiøret har definitivt sett bedre dager. Det kreves svært mye jobb for å få satt denne i stand igjen . Foto: ebayInteriøret har definitivt sett bedre dager. Det kreves svært mye jobb for å få satt denne i stand igjen . Foto: ebay

Ikke har bilen gått langt heller. Bare 8100 miles totalt, siden den var ny, om vi skal tro selgeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tilsvarer 13.000 kilometer det. Eller omtrent det samme som en norsk gjennomsnittsbil kjører på bare ett år.

Komplett og med alt originalt

Bilen har selvfølgelig original motor, girkasse og aksler. Noe som er viktig i samlerkretser.

Selgeren påstår også at ingen deler mangler og at bilen er helt komplett. Inklusive både kalesje og en hard-top.

Men komplett bil med original motor og lav kilometerstand til tross – årene bak låven, hvor den altså har stått siden 1978(!) - har satt sine tydelige spor. Både i form av rusthull så store at du kan stikke hodet gjennom, og et interiør som mildt sagt har sett bedre dager.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Full restaurering

Mercedes 190 SL er en flott sportsbil, så har den da også vært ettertraktet helt siden den var ny i 1954.Mercedes 190 SL er en flott sportsbil, så har den da også vært ettertraktet helt siden den var ny i 1954.

Her er det kun én ting som gjelder. Det er hundrevis, kanskje tusenvis av timer med restaurering og full gjennomgang av alt. Absolutt alt. Det vil koste vanvittige summer å få satt den i stand igjen.

Mercedes 190 SL ble vist første på Mew York Autoshow i 1954. Ikke uten grunn. 190 SL var nemlig primært beregnet for det amerikanske markedet.

Det er også der «vårt eksemplar» befinner seg. Nærmere bestemt i Massachusetts.

Les også: Slik importerer du drømme-veteranen

For øvre del av middeklassen

Bilen ble solgt parallelt med den langt råere, sterkere, mer avanserte og eksklusive 300 SL. Den med måkevingedørene.

190 SL var en roadster med softtop, men kunne også leveres med hardtop, slik som denne bilen har, for helårs bruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik ser motoren ut, men mye jobb skremmer tydeligvis ikke interessentene. Foto: ebaySlik ser motoren ut, men mye jobb skremmer tydeligvis ikke interessentene. Foto: ebay

Motoren var ganske avansert for sin tid. Også den med røtter fra 300 SL, med blant annet overliggende kamaksel, men her med fire sylindre og to Solex-forgassere.

Effekten er 105 hk og toppfarten over 170 km/t. Det var mye i 1954.

Bilen ble produsert frem til 1963 i bare 25.881 eksemplerer. Noe som gjør den ganske så eksotisk.

Les også: Fant bil til 70 millioner – hos høgger'n!

Vill budkrig!

Man skulle kanskje tro at en så vanskjøttet bil hadde litt begrenset interesse. Men det er ikke bare feil, men fryktelig feil. Her er budkrigen i gang.

Bare på ett døgn fra vi fant annonsen, til vi begynte å skrive denne artikkelen, hadde ti nye bugivere lagt inn bud i håp om å sikre seg bilen.

Prisen spratt opp fra 72.000 kroner til over 130.000 kroner. I skrivende stund har selgeren mottatt 56 bud på den rustne SL-en. Det er ganske vilt, og auksjonen er ikke over enda.

Vi tviler på om han ville fått så mye for den i 1978 når den ble parkert. Kanskje var det ikke så dumt å sette den bak låven allikevel.

Les også: En av verdens mest verdifulle biler funnet under skrothaug!