Ønsker kun ladbare hybrider og nullutslippsbiler i 2020
På Zerokonferansen presenterer organisasjonen sine planer for hvordan de ønsker å gjøre Norge til et lavutslippsland.
ZERO står for Zero Emission Resource Organisation, en organisasjon som jobber for å senke utslippene på veien. Onsdag og idag torsdag, holder de sin årlige konferanse, og de satser stort.
Daglig leder i ZERO, Marius Holm, holdt sin tale i går, og han var tydelig på at Norge bør ta ansvar som foregangsland. Han mener blant annet at selv om vi har verdens høyeste elbilandel, så er den for lav.
Må ha avgiftsendringer
Dette virker utvilsomt ambisiøst, men Holm mener at det er mulig. Mye fordi det nå kommer ladbare biler i alle segmenter. Alt fra billige småbiler, praktiske familiebiler, og stor SUVer.
– Det går ikke av seg selv. Sammen med en håndfull land bygger vi et marked for utslippsfri teknologi. Vi må holde fast ved og forsterke avgiftspolitikken slik at det er rasjonelt og attraktivt for forbruker å velge utslippsfrie biler, sa Holm.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenZERO mener det må komme endringer i avgiftspolitikken rundt ladbare hybrider. Noe som ikke ble signalisert i regjeringens forslag til Statsbudsjett for neste år.
– Utvider vi virkemiddelbruken og setter nye mål for den, går Norge foran og viser hvordan transportsektoren kan omstilles. Da er vi på vei mot lavutslippssamfunnet i 2030, sier kommunikasjonssjef i ZERO, Jon Evang.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI 2013 kom miljøbiler på taperlisten i statsbudsjettet.
Hybrid er fremtiden
Informasjonssjef i Audi, Marius Tegneby, mener at dette er ambisiøst, men ikke umulig. Han hevder at ladbare hybrider er retningen å gå. Audi har nylig lansert Audi A3 e-tron som allerede har rukket å bli en populær bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen i likhet med ZERO, mener Tegneby at det kreves incentiver fra staten for å gjøre ladbare hybrider enda mer attraktive.
– På de små bilene med liten vekt og små motorer hvor avgiftene i utgangspunktet er lave, vil ikke en avgiftsregulering gi et stort utslag. Men for de større bilene vil det gjøre en betydelig forskjell, forklarer Tegneby.
Han påpeker også at det er viktig at det nå kommer ladbare hybrider i alle segmenter, da kundene har ulike preferanser og behov. Samtidig sier han at det i dag kan skille mye mellom de ulike hybridene. Noen kan overstyres og kjøres 100 prosent på strøm, mens andre veksler automatisk uten mulighet for overstyring.
Artikkelen fortsetter under annonsenTegneby mener at det vil være lettest å gjøre noe med vekt - og hk-avgiftene.
Mer om ladbare hybrider fra Dinside.
Politikerne avgjør
Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, var tilstede på ZERO-konferansen onsdag og mener at målet er realistisk under visse forutsetninger.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det er realistisk, men da må ikke politikerne trekke ut kontakten på fordelene ved å kjøpe elbil. Samtidig må det også innføres fordeler ved kjøp av hybrider. Det er viktig å understreke at vi mener at dette er realistisk for nybilparken i 2020.
Artikkelen fortsetter under annonsenIkke over natten
Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund, mener derimot at ZEROs visjon ikke er gjennomførbar. Han sier at det er viktig å være realistisk, og at selv om Norge er en frontfigur på miljøvennlig kjøring, så er vi ikke det viktigste markedet for bilprodusentene.
– Per dags dato finnes det ganske få ladbare hybrider, og jeg tror ikke alle produsentene vil snu om på sin teknologi over natten. Det eneste som kunne gjort dette gjennomførbart var om man endret avgiftssystemet dramatisk, så prisene på miljøbiler ble ekstremt lave, og motsatt på tradisjonelle bensin- og dieselbiler.
Nilsen påpeker at en slik avgiftendring ville gitt et ekstremt prisfall på tradisjonelle biler, og skadet markedet og bileierne spesielt. Han mener at en endring i retning av ZEROs tanker er mulig, men at det må skje over tid.