Meny

EU-krav kan gi 190.000 flere vogntog på norske veier

KAN BLI FLERE: Det kan bli langt flere vogntog på norske veier i årene som kommer. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Opptil 190.000 flere vogntog kan dukke opp på norske veier som følge av nytt EU-direktiv.

EUs nye svoveldirektiv, som trer i kraft ved nyttår, vil få store konsekvenser for godstransport på sjøen. Direktivet krever at svovelinnholdet i skipsdrivstoff reduseres til en tidel av dagens innhold.

Det slås fast i en undersøkelse Therma har gjort på oppdrag fra NHO, Oslo Havn og OMYA Hustadmarmor, skriver Teknisk Ukeblad.

– Vi frykter at dette vil gi en stort nedgang i godstransport på sjø allerede fra 1. januar. Kostnadsøkningen er stor, spesielt for havnene med lengst seilingsavstand, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran i Oslo Havn til nettstedet.

Ett skip utgjør én mil kø

Rapporten viser nemlig at det nye EU-direktivet vil koste sjøtransporten mellom fire og seks milliarder kroner ekstra hvert år.

Konsekvensene av det kan blant annet bli at opp mot en femdel av godset som i dag transporteres på sjøen havner i vogntog langs norske veier.

– Det er ikke tvil om at trafikken over Svinesund vil øke dramatisk med dette direktivet. Ett vanlig containerskip til Oslo erstatter 400 trailere og fjerner en mil kø på veien. Vi bør derfor jobbe for mer gods på sjø, ikke mindre, sier Hamran.

Totalt kan det dreie seg om mellom 95.000 og 190.000 flere trailere på norske veier.

Refser samferdselsministeren

Næringspolitisk direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og transport mener politikerne må slutte å snakke om at de skal få mer gods vekk fra veien hvis de ikke vil gjøre noe for at det skal skje.

– Deres manglende interesse for saken gjør at det vil bli en tydelig økning av tungtransport på norske veier. Dersom samferdselsministeren ønsker å bidra til overføring fra vei til sjø er det ingen vei utenom en incitamentordning, sier Sæther til Teknisk Ukeblad.

Statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet er uenig i kritikken, og peker på at svovelutslipp har helsemessige konsekvenser.

– Det er helt riktig at det ikke ønskelig å få en økning i antall tunge kjøretøy på norske veier. Derfor vil regjeringen følge saken, og vurdere å sette inn virkemidler dersom dette fører til en økning i antall tunge kjøretøy på norske veier, sier Karlsen, og sender ballen videre til klima- og miljøministeren.

Har tillatt lengre og tyngre vogntog

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har tidligere åpnet for at vogntogene som kjører på norske veier kan få være større – over 25 meter lange. Dette er innført som en prøveordning som utløper i 2017.

Da Solvik-Olsen gikk ut med dette i mai, var Trygg Trafikk umiddelbart skeptiske til de såkalte «modulvogntogene» på norske veier. De mente da at ekstra lange og ekstra tunge vogntog utgjør en betydelig risiko for trafikksikkerheten.

– Generelt er vi skeptiske til så lange og så tunge vogntog, sa rådgiver og distriktsleder Audun Heggestad i Trygg Trafikk i Sogn og Fjordane.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus