Eksotisk og råsprek - nå har du råd til sportsbil

Typisk italiensk interiørdesign - sportslig og tøft.
Typisk italiensk interiørdesign - sportslig og tøft.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne finner du ikke mange av.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drømmer du om en italiensk sportsbil å sette i oppkjørselen, men har ikke råd til Ferrari eller Lamborghini? Da har vi et morsomt lite forslag til deg - ikke bare er den råsprek, men denne sjeldenheten ble kjøpt ny i Norge og har garanti helt frem til 2016.

Vi snakker om en 2011-modell Alfa Romeo Giulietta - Alfas konkurrent i Golf-klassen - med en heftig turbo-matet bensinmotor, rå lyd, store, mørke felger og illrødt skinninteriør.

Les også: Alfa-entusiast? Her er det MYE godt stoff for deg

Dyr som ny

Giulietta QV 235 er altså en liten råtass - og byr dessuten på noe av det kuleste designet i sin klasse. Her har Alfa Romeo truffet spikeren på hodet - igjen.

Det er trolig ikke solgt flere med akkurat dette motoralternativet nye i Norge - og prisen var rundt 600.000 kroner med rubb og stubb av ekstrautstyr inkludert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er prisantydningen 380.000 kroner - og når du ser hva du får for disse pengene er det ikke ille.

Les også: Test av Alfa Romeo 159

Ikke heeelt Ferrari - heldigvis

Designet til Alfa Romeo skiller seg klart fra resten av bilene i Golf-klassen. Heldigvis.Designet til Alfa Romeo skiller seg klart fra resten av bilene i Golf-klassen. Heldigvis.

Ok, helt i Ferrari-klassen er den ikke, for denne vil nemlig kunne kjøres uten at den går i stykker før du har kommet deg ut av oppkjørselen. Den krever heller ikke service til 100.000 kroner for å skifte olje.

Nei, Alfa Romeo har kanskje ikke verdens beste rykte med tanke på driftssikkerhet de heller. Men det har heldigvis vært en klar bedring de siste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og når det fortsatt er en god periode igjen på garantien, er det jo grunn til å glede seg ekstra.

Les også: Da Alfa Romeo lanserte ny modell ringte de Broom-Benny

Sportseksos

Denne ble det ikke solgt mange av nye i Norge. Foto: finn.noDenne ble det ikke solgt mange av nye i Norge. Foto: finn.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

I annonsen står det at denne bilen tidligere er eiet av teknisk sjef i Alfa Romeo Norge - med mange oppgraderinger i tillegg til ekstrautstyret. Det nevnes blant annet Bilstein/Eibach dempere/fjærer som er godkjent av biltilsynet - og Ragazzon sporteksos med sportskatalysator. Sistnevnte skal sørge for ytterligere 15 hk fra de originalt 235.

Se hele annonsen her

Det følger også med en tuningboks fra Novitech, som ikke er montert. Med denne på plass, har du brått ytterligere 35 hk til å rutte med.

Men husk at den da må "registreres" med ny effekt om du skal følge loven, noe som blir dyrt. Dessuten er nok ikke garantien like trygg om du skulle fikle for mye med motoren.

Les også: Mer om Giulietta

Krefter nok

Du kan til og med argumentere med at denne bilen er praktisk. Bra plass både i baksetet og bagasjerommet.Du kan til og med argumentere med at denne bilen er praktisk. Bra plass både i baksetet og bagasjerommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men vi vil tro at 250 hk duger i massevis i denne bilen. Alt fra fabrikken fikser den 0-100 km/t på 6,8 sekunder - og har en toppfart bare 8 km/t unna 250 km/t.

Likevel klarer den seg med et beskjeden forbruk. 0,58 l/mil skal være mulig på langkjøring, og oppgitt blandet forbruk er 0,76 l/mil.

Bilen har rullet beskjedne 61.000 kilometer - og har nylig vært inne til service. Alle servicene er gjort hos merkeforhandler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har naturligvis kjørt Giulietta - om enn ikke med akkurat denne motoren. Og kan skrive under på at dette er en morsom bil. Den skulle ideelt sett hatt bakhjulstrekk - men klarer seg også bra med forhjulstrekk.

Les også: Test av Giulietta

Bruksbil

Forøvrig er det en helt greit bruksbil. Plassen er bra, selv om baksetene egner seg best til de som ikke er over 170 cm.

Bagasjerommet er på 350 liter, som er omtrent på nivå med Golf fra den samme perioden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men her er altså et alternativ som er langt mer særegent og som har utstråling du ikke finner maken til blant konkurrentene. Ekte, italiensk sportsbil - hvor ofte finner du det med gjeldende nybilgaranti til denne typen priser?

Les også: – Nei, dette er ingen bruktbil fra helvete!

Hekken er avrundet og sexy - og de store og mørke felgene kler designet på bilen godt.Hekken er avrundet og sexy - og de store og mørke felgene kler designet på bilen godt.