Meny

Ap krever mer snittmåling på veiene

Fotobokser som måler snittfart redder liv i trafikken. Arkivfoto: Kyrre Lien (Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Arbeiderpartiet ber regjeringen sette opp flere fotobokser som måler snittfart på veiene. Ifølge Transportøkonomisk institutt bidrar de sterkt til økt trafikksikkerhet.

En ny rapport fra TØI evaluerer et utvalg av de 23 strekningene som har gjennomsnittsmålinger i Norge. Konklusjonen er at antallet dødsfall og hardt skadde er redusert med mellom 49 og 54 prosent, melder NRK.

– Funnene i den norske undersøkelsen samsvarer med funn i andre land som Storbritannia, Italia, Østerrike og Australia, sier forsker Alena Høye ved TØI.

Avventer

Samferdselsdepartementet vil vurdere rapporten, men kan ikke love at den resulterer i flere gjennomsnittsmålinger.

– Nei, trafikksikkerhet handler om mange forhold og mange grep. Vi ønsker nå å se nærmere på dette, så får vi se hva vi ender opp med, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp).

Han viser til at Datatilsynet var skeptisk til tiltaket som den rødgrønne regjeringen innførte, av hensyn til personvernet.

Arbeiderpartiet mener Frp og Samferdselsdepartementet snarest må legge innvendingene til side og sørge for mer snittmåling på norske veier.

Les også: Septembersnø skaper vanskelige kjøreforhold i nord

Ber Frp ta grep

– Jeg håper rapporten åpner ørene og øynene hos regjeringen. Strekningsvise målinger er av de tiltakene som virker best, sier Aps samferdselspolitiske talsperson Eirin Sund til NTB.

– Som politikere må vi bruke de virkemidlene vi har for at folk skal komme trygt hjem. Jeg håper KrF og Venstre er med oss i denne viktige saken, sier hun.

Rapporten som er utarbeidet for Vegdirektoratet viser at snittmålingene har fjernet de grove fartsoverskridelsene fra undersjøiske tunneler der dette er innført.

– Vi sliter litt med fartskontroller i tunneler av flere årsaker. Politiet mener strekningsmålinger passer veldig godt her, sier UP-sjef Runar Karlsen til NRK.

Disse strekningene er evaluert i TØI-rapporten: Oslofjordtunnelen, Byfjordtunnelen, Eiksundtunnelen, Tromsøysundtunnelen, Helltunnelen, Barkald (riksvei 3 i Hedmark), Finstad (riksvei 25 i Hedmark), Rosten (E6 i Oppland), Harestua (riksvei 4 i Oppland), Bromma (riksvei 7 i Buskerud) og Dørdal (E18 i Telemark).
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus