Sikkerhetsbeltet som vekker deg

MÅLER, ANALYSERER, VEKKER: Sensorer i setet og setebeltet måler pust og puls. En elektronisk "hjerne" analyserer signalene, og sikkerhetsbeltet rister om nødvendig føreren våken. (Foto: HARKEN)
MÅLER, ANALYSERER, VEKKER: Sensorer i setet og setebeltet måler pust og puls. En elektronisk "hjerne" analyserer signalene, og sikkerhetsbeltet rister om nødvendig føreren våken. (Foto: HARKEN)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kjenner til aktive sikkerhetsbelter fra før. Men dette gir begrepet en ny dimensjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vi ser her er et sikkerhetsbelte som er ekstra sikkert. Det skal nemlig klare, ikke bare jobben med å holde deg på plass i setet i tilfelle kollisjon, men i tillegg bidra til å hindre kollisjon ved å holde deg våken.

Koster milliarder

Det er nemlig velkjent at svært mange trafikkulykker skyldes at føreren er trett og i verste fall sovner bak rattet. Faktisk indikerer studier utført for EU, at hele 30 prosent av ulykkene har tretthet som årsak og evaluerer kostnadene av disse til titalls milliarder euro i året.

Noe av dette kan selvsagt henge sammen med andre faktorer også. Les mer her om faren for å gå i "dagen-derpå-fellen" og kjøre med promille uten å vite det.

Tung utvikling

Dette har motivert et konsortium bestående av industrielle og akademiske aktører fra Spania, Tyskland og Storbritannia for å få redusert disse tallene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet de har presentert er et sikkerhetsbelte som skal kunne vekke føreren når denne når et farlig stadium av tretthet.

Systemet kalles HARKEN (Heart and respiration in-car embedded nonintrusive sensors).

Måler hvor trett du er

Dette oppnås ved å måle fysiologiske fenomener som pusterytme og puls gjennom mikrosensorer plassert i selve bilbeltet og i seteryggen. Disse mates inn i et system som er blitt utviklet for å kunne gjenkjenne den kombinasjonen av disse faktorene som indikerer nært forestående risiko for innsovning. Systemet kalles signal processing unit (SPU). Det skal være et mer fullstendig system enn de tretthetsvarslerne som allerede tilbys hos for eksempel Mercedes, Volkswagen, Nissan og stadig fler andre.

HARKEN har vært gjenstand for testing i full skala under banekjøring, og siste etappe før man håper å lansere det for fullt, er testing i reelle trafikksituasjoner.

Vi får nok høre mer om det i fremtiden.

Video: