Derfor kan dyre biler være de dårligste

Det er absolutt ikke slik at dyre biler generelt har bedre kvalitet enn billigere - noen ganger tvert imot. Første generasjon BMW X5 og Mercedes ML, samt Volvo XC90 er gode eksempler på det. Foto: Broom / Produsenter
Det er absolutt ikke slik at dyre biler generelt har bedre kvalitet enn billigere - noen ganger tvert imot. Første generasjon BMW X5 og Mercedes ML, samt Volvo XC90 er gode eksempler på det. Foto: Broom / Produsenter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Behøver ikke være sammenheng mellom pris og kvalitet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Etter å ha sett på veldig mange forskjellige kvalitetsundersøkelser de siste årene sitter jeg igjen med inntrykket at det slett ikke er slik at de dyreste bilene er de beste. Det er for eksempel sjelden at de tyske premiummerkene gjør det best, uansett om de fort koster mye mer enn de mer folkelige bilene på markedet.

Ellers i verden er det jo gjerne slik at pris og kvalitet henger sammen, hvorfor da ikke på bilfronten? Selv har jeg de tre siste gangene kjøpt nyere japanske bruktbiler (X-Trail, Pajero og RAV4) og hatt dem cirka tre år - ikke hatt utgifter til noe annet enn slitedeler. Mvh Håkon.

Benny svarer:

Godt spørsmål! Du er nok ikke den eneste som har undret deg over dette, og langt på vei er nok din observasjon helt riktig. Det er absolutt ikke alltid noen sammenheng mellom pris og kvalitet på bilfronten, til det spriker resultatene i kvalitetsundersøkelsene altfor mye.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva skyldes så dette? Når det gjelder premiummerkene er nok en viktig faktor her at de tilstreber å være i forkant på mange ting, både når det gjelder teknologi og utstyr. Det er viktig å ha noe ikke alle andre biler har - samtidig som kundene ofte er kresne. De vil ha siste nytt - og siste nytt er ikke alltid det som er mest utprøvd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jo mer avansert en bil er og jo mer utstyr den har - jo mer er det som kan gå i stykker.

Her blir det gjerne også dyrt. Når dagens velutstyrte biler begynner å få noen år på baken og duppedittene tar til å streike, da tror jeg det kan bli veldig kostbart hvis man er opptatt av at alt skal være i orden og virke.

Les også: Dette går først i stykker på bilen din

Blitt bedre

Det som i mange år var japanernes store styrke - ja, det er det fortsatt for mange modeller - var at de absolutt ikke var opptatt av å ligge i forkant av utviklingen. Tvert imot. Her handlet det mer om å være helt sikker på at det de leverte holdt mål og ikke gikk i stykker. Så fikk det heller våge seg at noen oppfattet bilene som litt gammeldagse og kanskje til og med simple.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viste seg i alle fall å være en veldig smart strategi i forhold til feil og problemer. Japanske biler er som regel helt i toppen i de fleste kvalitetsundersøkelser.

Men her har også mange andre bilprodusenter kommet etter. Generelt har kvaliteten blitt bedre og bedre de siste årene, men igjen: Det som ødelegger litt her er at bilene også blir mye mer avanserte, dermed blir potensialet for feil og problemer større.

Les også: Slik er kvaliteten på de norske bestselgerne

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Les også: Her er drømmebilen for storfamilien