Meny

Verdens største fly landet på Gardermoen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Verdens største fly, en Antonov An-225 Mrija, landet torsdag formiddag på Oslo lufthavn for aller første gang.

Den ukrainske luftkjempen på 600 tonn landet uten problemer klokken 10.25 på vestre rullebane på Oslo lufthavn torsdag.

Forsvarets logistikkorganisasjon har leid flyet for å frakte 135 tonn med utstyr fra de norske styrkene i Afghanistan hjem til Norge.

Forsvaret vil ikke si annet enn at flyet er lastet med sensitivt materiell som er benyttet i Afghanistan, men kaptein Jan Petter Archer i Forsvarets logistikkorganisasjon opplyste onsdag at flyet blant annet har med seg ti 20-fots konteinere og tre store kjøretøy. Kjøretøyene veier mellom 12 og 26 tonn og er rundt ti meter lange.

Se landingen i videoen øverst i artikkelen.

Både flyspottere, ansatte og et stort pressekorps hadde møtt opp for å se verdens største fly lande i Norge, og opplevelsen skuffet ingen.

– Dette får en solid plass i historiebøkene våre. En spesiell takk til alle ansatte som bidro til at alt ble lagt til rette for å ta imot dette flyet, sier administrerende direktør Nic. Nilsen ved Oslo lufthavn.

Flyet er 84 meter langt og har et vingespenn på 88,4 meter. Flyet ble bygget i Ukraina i 1988 for å kunne frakte den russiske romfergen Buran på toppen av flyskroget. I 2001 ble flyet omgjort til å fungere som et rent sivilt fraktfly. Antonov 225 kan frakte 250 tonn inne i den enorme flykroppen.

Bakgrunn: Verdens største fly kommer til Norge

Se videoen under:

Antonov 225 er kan frakte 250 tonn inne i den enorme flykroppen. Flyet vil forlate Gardermoen fredag.

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus