Endelig bedre ruteplanlegger fra NAF
Den nye versjonen lanseres med brask og bram, etter måneder med tilbakemeldinger fra brukerne.
Med sommerferie og bilferie for mange rett rundt hjørnet lanserer nå NAF offisielt sin oppdaterte ruteplanlegger på nett.
I praksis er den en kombinasjon av Googles karttjenester og bilist-organisasjonens egne informasjon.
Timingen er nok nyttig nå som stadig flere bilprodusenter tilbyr interaktive planleggingsløsninger integrert med navigasjonen i bilen. For vår del har vi prøvd noe av funksjonaliteten på betaversjonen og førsteinntrykket er at det virker lettbrukt og intuitivt. Den greier for eksempel å skjønne at jeg med «tsjøme» mener Tjøme og finner Glomdalsmuseet i Elverum selv om man taster Glåmdalsmuseet. Derimot er det nok litt overstyring å spore fra Google hvis man søker Oslo til Nordkapp - da blir første ruteforslag lagt hovedsaklig gjennom Sverige...
Heldigvis kan man også legge inn stopp underveis der man ønsker, og endre ruten.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Ti tips for en vellykket ferie
Vil inspirere
– Vi har hatt veiviser på nett i mange år, men nå har den fått en ny dimensjon, forteller Bjørn Gundersen, leder for digitale kanaler i NAF i pressemeldingen.
– Vi har integrert veibeskrivelsene fra Google med informasjon fra NAF Veibok, og kan tilby bilistene noe som er både nyttig og inspirerende når de er på veien. Alle steder hvor NAF-medlemmer har rabatter eller andre fordeler, er også avmerket.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Planleggeren, som selvsagt er tilpasset mobiltelefon og nettbrett, inneholder også ferdige turforslag. Det kan for eksempel være en beskrivelse av Atlanterhavsvegen, med forslag til hva du kan se og gjøre langs den strekningen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Bilferie i Europa? Pass på dette!
Testet av brukerne
Løsningen har vært tilgjengelig i betaversjon i to måneder, og ifølge Gundersen har NAF fått mange nyttige tilbakemeldinger fra brukerne. De har også gjennomført en rekke brukertester underveis, for å forsikre seg om at de utviklet en løsning basert på bilistenes ønsker.
Flere trofaste
– Vi ser allerede at antall brukere som kommer tilbake er mye høyere i den nye versjonen enn i den gamle. Og tiden de bruker når de er inne, har økt fra 7 til 12 minutter.
– Det har også kommet flere positive reaksjoner fra utlandet. Blant annet har vi fått en forespørsel fra vår søsterorganisasjon i Danmark, som ønsker å lage en tilsvarende løsning for hele Norden.
Artikkelen fortsetter under annonsenLadestasjoner
NAF har planer om å videreutvikle ruteplanleggeren kontinuerlig fremover. For eksempel skal de ta med hvor det finnes ladestasjoner for elbiler lang strekningen, noe som blir viktig for stadig flere.
Artikkelen fortsetter under annonsenDe ønsker også mer involvering fra brukerne, og vil legge til rette for at bilistene kan legge inn sine egne forslag til severdigheter og aktiviteter.
Vil være digitalt førstevalg
– Vår ambisjon er å være bilistenes digitale førstevalg når de trenger informasjon og hjelp i forbindelse med å kjøpe, eie eller selge bil. Vi vil være deres digitale co-pilot i bilen, som alltid er tilgjengelig, forteller Gundersen.
NAF har hatt eksterne samarbeidspartnere for å realisere den nye løsningen, Det er Northern Beat som sammen med NAF har jobbet frem idé og konsept, og som har levert interaksjonsdesign og grafisk design. Epinova har stått for utvikling.
Artikkelen fortsetter under annonsenSkal gi rikere Norges-opplevelse
– Det er et stort ansvar å jobbe med et produkt som allerede har en så stor og lojal brukergruppe, sier Cecilie Tveter, senior interaksjonsdesigner i Northern Beat, i pressemeldingen.
– Ekstra gøy er det å gi folk muligheten til en rikere opplevelse av Norge, ved å gi dem en digital oversikt over kjente og ukjente perler langs veien.
Så spørs det da, om brukerne blir like fornøyd. Del gjerne dine erfaringer med ruteplanleggeren i debatten under.