Unik bil funnet i låve etter 41 år!

Her - innerst på en låve har den vakre og eksklusive bilen stått siden 1973 og støvet ned. Foto: Hemmings
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er den endelig til salgs. Gjetter du prisen?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En forsommerdag - 16 mai i det Herrens år 1957 - triller det en vakker og helt nybygget Aston Martin DB 2/4 Mark III med skinnende blank «Storm Grey»-lakk ut av fabrikkportene i England.

Bare 11 dager senere kan den hentes av en stolt eier i Ohio, USA. En eier som bruker den eksklusive bilen varsomt og som tar godt vare på den. Som seg hør og bør med en slik bil.

Kun 515 biler produsert

Så langt et altså alt vel og forholdsvis normalt i et bil-liv. Selv om bilen er rimelig spesiell. Faktisk ble det ikke produsert mer enn 551 eksemplar av Mark III modellen mellom 1957 og 1959. Igjen fordelt på flere varianter.

Det kvalifiserer vel til å kunne bruke ordet unik om denne. Ikke mange ble bygget - enda færre er igjen.

Les også: Unik Aston Martin funnet på låve

Stått siden 1973?

Hva som siden skjedde med akkurat dette eksemplaret vites ikke helt. Annet at den en gang på 70-tallet ble satt bort på en låve. Skiltoblater og en gammel avis som ble funnet i bagasjerommet tyder på at det var i 1973.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden har bilen stått. Vi snakker altså over 40 år inne på låven. Uten dagslys. Uten luft gjennom luftfiltrene og uten rød superbensin gjennom de to klassiske SU-forgasserne.

Nå selges den

Nå er den endelig til salgs og har atter muligheten til å få kjenne varm asfalt under tynne diagonaldekk. Det er anerkjente Hemmings som nå selger klenodiet.

Bilen som altså hat vært i bruk i 16 år og stått lagret i over 40 år, skal visstnok ha klart seg veldig bra.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hele annonsen og alle bildene her

En gang under livsløpet har den grå originalfargen blitt skiftet til mørk blå. Ellers skal bilen være svært komplett og ha både original motor, gir, hjul og vinduer samt at alle «vanskelige» deler på plass.

Grand Tourer

Motoren her er en 2,9-liters rekkesekser. Med "singel-eksos" som denne bilen ser ut til å ha, er effekten 162 hestekrefter. Valgte man "dual-eksos" ble man velsignet med 16 ekstra hestekrefter. Bilene fantes også med 195-hesters motor, og hadde da tre Weber-forgassere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne bilen skal gjøre unna 0-100 km/t på 9,3 sekunder om den er frisk og rask. Et anstendig siffer i 1957 det. Toppfarten skal være på 193 km/t. Ikke mange som holdt følge med denne den gang.

Som allerede nevnt fantes DB 2/4 Mark III i diverse versjoner. Akkurat denne er en slags kombi og har blant annet nedfellbart baksete.

Vi vil vel også beskrive bilen mer som en Grand Tourer - enn en rendyrket sportsbil. Altså en bil som er - eller var - mer beregnet på lange, komfortable reiser nedover kontinentet i høy fart, enn en bil man hiver rundt krappe hårnålssvinger og bruker til banekjøring.

Les også: Aston Martin: Bor det en James Bond i deg?

Drøye 1,5 millioner kroner - før moms

Med bilen følger det også et Heritage Truste Certificate - som gir alle tenkelige opplysninger om den sjeldne bilen. I følge selger skal bilen ha vært god stand den gang den ble parkert i låven.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selger forteller også at etter en liten «tune-up» (hva nå det måtte innebære) så startet bilen og motoren går fint og den skal etter det vi forstår også være kjørbar.

Prisen blir deretter. Vi snakker 259.500 dollar, eller godt og vel 1,5 millioner kroner. Har du planer om å ta den til Norge, velsignes du med 25 prosent moms på toppen av det igjen.

Det er hevet over enhver tvil om at bilen også er moden for en skikkelig gjennomgang etter mer enn 40års stillstand.

Selv om de færreste av oss har pusset opp en Aston Martin noen gang - så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at her svir man fort av en anselig bunke kroner, i tillegg til de man allerede har brukt på kjøpet her.

Den originale «Goldfinger-bilen»

Som en liten digresjon helt til slutt: James Bond er en kar vi ofte forbinder med nettopp Aston Martin. Da kanskje særlig Aston Martin DB5 fra den legendariske filmen Goldfinger.

Men visste du at i originalromanen Goldfinger fra James Bonds «far» Ian Flemming, så kjører mister Bond en Mark III, slik som denne? Grunnen til at det er slik er selvfølgelig at romanen ble filmatisert noen år etter at boken kom ut.

Les også: Aston Martin Lagonda: Dette er billig ekstrem-luksus