Sambabuss:Dette sjarmtrollet kan bli ditt

VW Sambabuss med safarivinduer og de små takvinduene er et uvanlig syn. Prisene har dermed skutt i været. Faksimile fra finn.no
VW Sambabuss med safarivinduer og de små takvinduene er et uvanlig syn. Prisene har dermed skutt i været. Faksimile fra finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klarer du å gjette prisen på VW-klassikeren nå?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW Transporter var en gang et helt vanlig arbeidsredskap – eller fin turbil for familien om man hadde utgaven med mange seter.

«Top of the line» var Sambabus. En betegnelse – som uvisst av hvilken grunn – ble brukt på den mest påkostede modellen i Transporter-paletten.

Nemlig den med små takvinduer over de vanlige siderutene og kromlister langs sidene.

Les også: Sjekk ut Ares gamle VW Transporter

Sjeldent fint eksemplar

Uvanlig som ny. Selvfølgelig enda mer spesiell i dag. De siste årene har prisene formelig skutt i været da bilen har blitt et ettertraktet samlerobjekt for VW-fans. Og dem er det mange av.

Akkurat nå finnes en slik bil til salgs i Norge også. Nærmere bestemt på tjukkeste Toten. På Kolbu selger Øyvind denne.

Se hele annonsen og alle bildene her

Vekker oppsikt!

Den har alt. Absolutt alt. Fra safariruter foran (som sjelden eller aldri er helt tette), popout-vinduer bak og stort foldesoltak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen har blitt restaurert i Tyskland under en seksårsperiode og er påkostet en anstendig sum penger.

Utgangspunktet var en helt alminnelig bil - men denne versjonen var sjelden. Og enda mer i dag. Faksimile: www.finn.no.Utgangspunktet var en helt alminnelig bil - men denne versjonen var sjelden. Og enda mer i dag. Faksimile: www.finn.no.

Vi siterer dette/det fra annonsen:

«All gummi, stoff/vinyl, skyvetak, ledningsnett +++ ble kjøpt inn nytt til dette prosjektet.

Motor: Også bare nye deler. 1915 med doble Weber IDF gassere og Porsche-kjøling.

Motor er portet fra innsug til eksos og puster lett. Greit med moment og passer veldig godt til isturer, byturer eller motorveien.(98 hk) 2.5" Python rustfritt eksosanlegg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Safariruter foran og poput på siden bak. Rustfrie edelstål støtfangere, originale lykter.

1300s girkasse, straight axle kit, Skivebremser foran og bak».

Det står videre at bilen er et blikkfang langs veien. Akkurat det er ikke vanskelig å tro på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke helt original

Det er altså ikke noen originalbil vi snakker om her. Men et senket og trimmet eksemplar med diverse andre modifiseringer.

Noe som ganske sikkert vil ergre originalpuristene, men som sikkert andre igjen vil applaudere. Men slik er det. Noen liker mora, andre liker dattera.

Den svarte og oransje lakken ble sprøytet i 2009/2010 og skal fortsatt være fin. Den fargekombinasjonen er trolig heller ikke helt original.

Helt vill pris?

Nå det gjelder prisen som Øyvind forlanger for bilen sin så kan den ved første øyekast virke helt spinnvill.

440.000 kroner for en gammel Folkevognbuss kan i utgangspunktet virke helt sprøtt for de uinnvidde.

Ikke riktig så lav i originalversjon og heller ikke like sprek som Øyvind sitt eksemplar, men sjarmerende likevel.Ikke riktig så lav i originalversjon og heller ikke like sprek som Øyvind sitt eksemplar, men sjarmerende likevel.

Men som nevnt et par ganger allerede: Disse er både sjeldne og populære. Da slår den gamle markedsmekanismen inn. Den om etterspørsel og pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For kort tid siden besøkte vi i Broom VWs Heritage hall i Tyskland. Et sted hvor de blant annet restaurerer gamle VW av nettopp denne typen.

Les mer om det her

Prisen på en full restaurering kan faktisk komme opp i så mye som mellom 100.000 og 120.000 euro, avhengig av utgangspunktet så klart. Vi snakker altså om opp mot en million kroner. Da kommer innkjøp av objektet i tillegg.

Med det i mente så er kanskje ikke prisen på Øyvinds eksemplar så ille likevel.

Les også: Derfor ble det ikke noe av retrocomebacket

Beskjeden effekt

Modellen ble produsert fra 1950 til 1967. Som de første Boblene hadde Transporter en 1,2 liters luftkjølt boksermotor. Effekten var forholdsvis beskjeden; 25, 30 eller 34 hestekrefter – avhengig av årsmodell.

Da virker det plutselig ganske mye med de 98 hestekreftene som bilen i denne annonsen byr på.

Produksjon av Volkswagen T1 fortsatte i Brasil helt frem til 1975, lenge etter at produksjonen i Tyskland var avsluttet.