Verkstedet må advare om dyre prisoverslag

KOSTBARE BLIKK: At en mekaniker sjekker motoren før reparasjonen tar sted, for å gi et prisoverslag, kan koste penger. Men ikke mer enn de sier fra om på forhånd. (Foto: ALL OVER PRESS)
KOSTBARE BLIKK: At en mekaniker sjekker motoren før reparasjonen tar sted, for å gi et prisoverslag, kan koste penger. Men ikke mer enn de sier fra om på forhånd. (Foto: ALL OVER PRESS)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hverken undersøkelsen eller reparasjonen skal gi overraskende regninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal du reparere noe på et verksted, uten å være dekket av garantier eller reklamasjonsretten, er det vanlig å først få et prisoverslag. For å kunne gi deg dette, må verkstedet undersøke varen, som i seg selv kan koste penger.

Men hvor mye penger et slikt prisoverslag koster, må kommuniseres tydelig i forkant.

Gjør de ikke det, og krever overraskende mye penger fra deg, bryter de loven. Her er verkstedet som kan reparere iPhone-en din

Overpriset prisoverslag

En kar fra Østfold vurderte i fjor høst å reparere sin nesten 50 år gamle Sleipner båtmotor, og sendte den inn til et verksted for å få et prisoverslag. - Det vil koste 76.230 kroner, sa verkstedet etter å ha sett på motoren. Dette ble altfor mye for mannen, som derfor avslo reparasjonen. - Så hvor mye skal dere ha, bare for å gi meg dette prisoverslaget? spurte mannen videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- 10.000 kroner, takk! svarte verkstedet.

Summen ga mannen bakoversveis.

Noe slikt hadde han aldri sett for seg eller blitt advart mot, og han nektet å betale. Krangelen gikk til Forbrukerrådet, og videre til Forbrukertvistutvalget (FTU). Utvalget «dømmer» nå verkstedet til å trekke tilbake hele kravet, og mannen får dermed prisoverslaget gratis.

Tips: Ta bilder av varen din før du sender den inn til reparasjon

Ikke betal uten varsel

Verkstedet brøt loven ved å kreve 10.000 kroner for en motorsjekk uten å advare kunden, mener FTU.

Grunnen finner vi i håndverkertjenestelovens paragraf 34: «Skal det foretas en forberedende undersøkelse eller liknende arbeid for å klarlegge om en tjeneste skal bestilles, skal forbrukeren bare betale for arbeidet dersom det er opplyst eller tatt forbehold om det på forhånd.»

Er ikke dette opplyst på forhånd, skal du med andre ord heller ikke betale.

Husk: Skal mobilen repareres, har du krav på å låne en tilsvarende fra butikken!

Aldri overraskelser

Slike regler gjelder også for selve reparasjonen, og når reparasjonen gjøres via en butikk. Poenget med disse lovene er at du aldri skal få overraskende regninger. Eventuelle overraskelser skal du få før noen krever pengene av deg.

  • Håndverkertjenesteloven krever at verkstedet sier fra på forhånd om reparasjonen blir dyrere enn forventet, dyrere enn å kjøpe nytt produkt eller om reparasjonen ikke vil få de resultatene kunden trolig forventer.
  • Altså: Regningen du sitter igjen med og resultatet skal ikke være noe annet enn det du hadde grunn til å forvente. Du skal alltid være oppdatert.
  • Forbrukerkjøpsloven krever at også butikken advarer deg først om du selv må punge ut for undersøkelser av varer du sender inn. Samme lovtekst krever også at butikken snakker med deg før en reparasjon tar sted, om du selv må dekke den.
  • Altså: Leverer du inn en mobiltelefon og blir nektet gratis reklamasjon, skal du ha vært klar over at du risikerte å måtte betale for undersøkelsene. Og butikken må si fra hva det koster å reparere varen, så du selv kan vurdere om dette er noe du ønsker.