Meny

Trafikantene klare for endringer

KREVER HANDLING: NAF vil ha raskere og smidigere utbygging av samferdselsnettet. (Foto: Øivind Skar)
KREVER HANDLING: NAF vil ha raskere og smidigere utbygging av samferdselsnettet. (Foto: Øivind Skar)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NAF har folket i ryggen når organisasjonen etterlyser større gjennomføringsevne i norsk samferdsel.

Det går for sakte å planlegge og bygge norske veier og jernbane, mener 75 prosent av de spurte i en fersk spørreundersøkelse InFact har gjort for NAF.

NAF mener det er to grunner til denne tregheten: For det første gjør langdryge politiske prosesser det vanskelig å komme i mål. Altfor mange viktige prosjekter har sporet av i den politiske prosessen – eller rett og slett ikke kommet i gang. Det er i den forbindelse nærliggende å peke på E8 inn mot Tromsø og Fornebu-banen.

Videre mener NAF at mangelen på forutsigbar finansiering hindrer effektiv gjennomføring av prosjektene. Det er vanskelig å ha kontinuitet og langsiktighet i arbeidet så lenge man må vente på neste års statsbudsjett for å kunne gå videre.

Les også: Jensen sier veiutbygging i Norge er første prioritet

I undersøkelsen peker hele 43 prosent av de spurte på politikk som den viktigste årsaken til tregheten. Like mange viste til manglende bevilgninger.

Det er politisk enighet om at utbyggingen må gå raskere og at plantiden må halveres.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har lovet at et veiselskap skal være på plass neste år. NAF støtter dette.

Dette kom fram i NAF-undersøkelsen:

* Staten må ta et helhetlig ansvar for landets infrastruktur.

* Fagetatene må få større frihet til å gjennomføre prosjektene etter at de politiske prioriteringene er gjort.

* Kommunene må ikke forsinke viktig utvikling av riksveier, jernbane og kollektive løsninger i byene.

* Utbyggingen av norsk samferdsel gjøres uavhengig av de årlige bevilgningene i statsbudsjettet.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus