Dekk går også ut på dato
Merkene du bør sjekke om du kjører lite.
På siden av dekkene dine står det mange forskjellige tall og bokstavkoder.
En av disse bør du merke deg, spesielt om du sliter lite på dekkene dine. Gummi eldes nemlig i bruk, noe som i hovedsak skyldes oksidering og påvirkning av ytre faktorer.
Les også om dekkene som selv avslører om det er utslitt ved bruk av fargekoder.
Les også: Norske bilister skylder staten 830 millioner
Merkingen som avdekker alderen
Dekk har krav på seg i forhold til hvordan de skal være merket, og nye EU-regler har gitt oss mer og lettere lesbar informasjon enn vi fikk før. Her kan du lese mer om hva dekkene forteller nå.
Et av disse merkene bør du altså sjekke om det er lenge siden du har byttet dekk, selv om dekkene i seg selv ser fine ut.
DOT-merkingen på dekksiden oppgir hvor dekket er produsert og hvor gammelt det er.
De to første sifrene angir hvilken fabrikk som har produsert dekket, mens de fire siste sifrene angir produksjonstiden.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTallene 0314 betyr for eksempel at dekket er produsert i uke 3 i 2014. På dekk fra før år 2000 er det en tresifret kode her, eksempelvis 179, som tilsvarer uke 17 i 1999.
Derfor bør du vaske dekkene også.
Les også: Nye regler kan koste norske bileiere dyrt
Utgått på dato
Ifølge Dekkimportørenes forening regnes dekk fortsatt som ferskvare tre år etter produksjonen.
Det anbefales likevel ikke å bruke dekk i mer enn seks år. Dersom du kjører lite og dekkene er i god stand, bør de byttes ut med nye seinest etter ti år.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSå selv om dekkene ser fine ut, kan gamle dekk gi dårligere veigrep. Med årene hardner dekkenes gummiblanding, og dermed blir de mindre sikre på veien.
Sjekk også datoen på tettemiddelet som skal hjelpe deg ved punktering.
Les også: Bilen du aldri skal behøve å vaske
Er dekkene du kjøper like gode som nye?
Nettstedet Bilnorge har tidligere hatt en sak om hvorvidt det er sikkert å kjøpe eldre, ubrukte dekk, som har ligget på lager hos forhandlere.
Artikkelen fortsetter under annonsenDe konkluderte med at så lenge dekkene er oppbevart mørkt, tørt og svalt med god lufting, så skal de ha like gode egenskaper som nye dekk.
Hentes eldre dekk fra en stålcontainer utendørs, er det grunn til å være mer forsiktig ved kjøp.
Les også: Sommerdekk i test: Vinnerne og taperne i 2014
Krav til mønsterdybde
Det er ingen krav i forhold til maksalder på dekk. Men mønsterdybden blir sjekket.
Minste tillatte mønsterdybde i Norge er 1,6 millimeter på sommerdekk og 3 millimeter på vinterdekk - men bilistorganisasjoner anbefaler 3 millimeter for sommerdekk og 5 millimeter for vinterdekk - for å være på den trygge siden.
Husk imidlertid at kravene til mønsterdybde er forskjellige i ulike land, så skal du kjøre utenlands, kan det være lurt å sjekke hvilke krav de setter til bilens utrustning - før du legger av gårde.
Ved normal kjørelengde (15.000 km/år) bør et sett dekk holde omtrent tre sesonger, anslår bilistorganisasjonen NAF.
Les også: Mange bileiere får bedre garanti