SJØEN FOR ALLE

Her er årets snadder fra båtmessa

Størst på messa: Fro 3,9 millioner kroner er nye Bavaria på 44 fot med plattform den største båten på messa. Dette er en farkost med tre etasjer. Tre lugarer med store vinuer i skroget og to bad. Ikke mange hytter har det, og noen koster mer. To maskiner på 370 Hk hver sørger for fremdriften. Foto: ORV

Det glinser av plast i Sjøen for alle.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå er portene åpnet på Telenor Arena utenfor Oslo. Her kan man se de nye båtene, de nye motorene og alle som vil levere utstyr til et enormt antall nordmenn som lengter etter sommer, sol og båtliv.

Og bransjen ser litt lysere på livet etter noen begredelige år hvor omsetningen siden 2008 falt hele 65 prosent. I fjor derimot kom det atter lys i tunnelen og lyskilden. Det var sola.

– Vi har gjort masse undersøkelser om markedet og hva som driver båtinteressen, men vi er overasket over hvor mye godt vær har å si for salget. Det vi så i fjor var at interessen i Sør-Norge tok seg kraftig opp i juli og holdt seg oppe i den gode sommeren vi hadde helt til midten av desember. Det som så ut til å bli nok et trist år, ble i stedet en vekst på mellom 0,5 og 1,5 prosent. Det kan fortsette i år sier adm. dir. båtbransjeforbundet Norboat, Erlend Prytz.

Undersøkelsen viser også at omtrent halvparten av alle nordmenn er båtbrukere fra tid til annen og at andelen av unge øker. Det er stikk motsatt av trenden i mange andre land.

Les også: Vil bygge verdens raskeste seilbåt

Outsourcing

I gamle dager ble norske båter bygget i Norge. Slik er det ikke lenger. Svært mange av de norske merkene bygges i Polen, som er blitt en enorm eksportnasjon. Men noen, slik som Ibiza, holder stand.

– Jeg er ikke så sikker på at dette regnestykket alltid går opp, sier Ibizaeier og båtkonstruktør, Helge Duus.

– Vi har en liten organisasjon med svært erfarne fagfolk og selv om de tjener bedre, er de nok mye mer produktive enn de man setter bort produksjonen til. Dessuten er det alltid en fordel for kundene at produsenten er nær når det oppstår noe. Og det gjør det jo i båtsesongen, sier Duus.

Les også: Kapsel-båten

– Jeg er mer opptatt av at vi klarer å bevare de tradisjonsrike norske merkene enn hvor de produseres. Konstruksjon og distribusjon er i Norge og skaper et kompetansemiljø og arbeidsplasser. Det er viktig å ha om vi ikke bare skal bli en importnasjon, sier Prytz.

Les også:

Bærbar vannturbin lader batteriene

Vil dempe motorbråk med plastkompositt

Denne sender motordata til telefonen

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus