Meny

Spar penger - dette kan du fikse selv på bilen

Du trenger ikkke være super-kyndig for å gjøre en god del ting med bilen din selv. Det er det penger å spare på.
Du trenger ikkke være super-kyndig for å gjøre en god del ting med bilen din selv. Det er det penger å spare på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det trenger slett ikke være spesielt vanskelig.

Dagens nybiler blir stadig mer avanserte. Når du åpner panseret, er det mest vanlige synet nå en rekke beskyttelsesplater - og noen få synlige påfyllingspunkter for blant annet spylervæske.

Dermed velger de fleste av oss å åpne panseret minst mulig.

Hvis det er noe som skal gjøres med bilen, kjører vi til nærmeste bilverksted og betaler for å få det gjort.

Grei jobb

Men behøver det å være slik? Nei, mener mange som har litt erfaring med å skru på bil. Du kan spare mye på å gjøre enkelt vedlikehold selv. Å bytte olje, filtre og lyspærer er ikke så vanskelig som mange tror.

– Det kommer litt an på bilmerket, men jeg vil anslå at på rundt 80 prosent av bilparken er det en grei jobb å bytte olje, oljefilter og luftfilter selv, .Gjør du det selv, vil bytte av olje og oljefilter ikke koste deg ikke mer enn 250-400 kroner og litt innsats, mot det mangedobbelte på et bilverksted. Men folk setter jo til og med bort jobben med å bytte vindusviskerne til andre, sier sier Erik Nyhus i Biltema, i en pressemelding.

Hjelp - vindusviskeren lever sitt eget liv

Skifte hvert år 

Mange bytter olje i forkant av vinteren for å forberede motoren på ekstra strabaser. Det er en relativt enkel jobb å gjøre selv, ifølge bileksperten til Biltema.

– Du kan enten bruke sugepumpe eller kjøre bilen opp på bukker og skru ut bunnpluggen. Pluggen er som regel bilens laveste punkt under motoren. Husk stort nok kar eller kanne til å fange opp oljen som renner ut, sier Nyhus.

Motoroljens oppgave er å smøre, kjøle og rense.

– Kjørelengden spiller inn, men oljen blir slitt og bør skiftes hvert år. Gammel olje er tykkere enn ny og glir saktere rundt i systemet, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobilforbund (NAF).

Her er en ekte gul-grønn fare

Økt bensinforbruk

Han mener sugepumpe er en grei metode for de fleste.

– En pumpe koster rundt 300 kroner og puttes oppi samme hullet som du peiler olje. Sørg for å få levert den brukte oljen på en gjenvinningsstasjon. Et oljeskift skal være miljøvennlig, sier Engebretsen.

Les også: Vær forsiktig før du hjelper naboen

Mens du er i gang med oljeskiftet, kan det være greit å bytte oljefilter også. De fleste biler har skru-på-oljefilter som du løsner med en oljefiltertang.

Et annet filter som er lett å bytte selv, er luftfilteret. Det sitter under et plastikklokk og er festet med klips. Forbrenningsmotorer krever renset luft. Hvis luftfilteret tettes eller blir møkkete, kan dette føre til økt bensinforbruk og ujevn tomgang.

Kostbare pærer

Det snakkes mye om hvor vanskelig det er blitt å skifte lyspære. Et verksted tar gjerne en tusenlapp eller to for å sette i en ny for deg.

– Folk får til mye rart, så ta en titt i instruksjonsboka for å unngå å sette lyspærene feil i, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Det kjører mange skjeløyde biler på norske veier. Engebretsen har følgende tips.

– Når pæra er satt i, kan du teste lyset på et hvitt A4-ark som holdes over lykta. På nærlys skal det da lyse en rett horisontal strek som går opp til ene siden. Hvis du ser en sol, er pæra satt i feil, sier Engebretsen.

Saken fortsetter under bildetBrooms bilekspert Benny Christensen mener det er viktig at bileierne kan i alle fall litt om vedlikehold av bilen: For meg er den en del av det å eie og bruke bil, sier han.Brooms bilekspert Benny Christensen mener det er viktig at bileierne kan i alle fall litt om vedlikehold av bilen: For meg er den en del av det å eie og bruke bil, sier han.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus