Meny

Slik ble det «norske» cruiseskipet 30 meter lengre

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Video viser overhalingen av det «norske» cruiseskipet, der det deles i to og forlenges med 30 meter.

Nå er skipet bedre kjent som «Balmoral», men frem til 2007 het cruiseskipet «Norwegian Crown». Da var hun 30 meter kortere.

Se videoen over av hvordan skipet ble kuttet i to på midten, for så å forlenges med 30 meter.

Selve operasjonen skjedde over to måneder i Hamburg-verftet Blohm+Voss tilbake i 2007, men først i januar ble det lagt ut en såkalt timelapsevideo av hele forlengelsen og overhalingen. Den ble en umiddelbar hit på YouTube og har i skrivende stund nesten 400.000 visninger.

Se også: Her krasjer han ferja i land - med vilje

Forlengelsen gjorde at skipet kunne huse ytterligere 186 passasjerer og 53 kabiner til besetningen. I tillegg fikk skipet 60 nye balkonger.  I dag er skipet 218 meter langt og er dermed Fred Olsen Lines lengste skip. «Balmoral» har en tonnasje på over 43.000 GT. Hun frakter på det meste 1778 passasjerer.

Seilt under flere navn

«Balmoral» ble bygget i 1987 og bar frem til 1996 navnet «Crown Odyssey». Da var hun en del av Royal Cruise Line. Fra 1996 skiftet hun navn til «Norwegian Crown» og ble en del av Norwegian Cruise Line frem til 2007, avbrutt av en periode mellom 2000 og 2003 der hun igjen het «Crown Odyssey» og seilte for underselskapet Orient Lines.

Etter overhalingen i 2007 har hun seilt for Fred Olsen Line.

Se også: Så trygt er det på cruise

Mintes Titanic

I 2012 hadde cruiseskipet et minnescruise for 100års markeringen til havariet til Titanic. Hun seilte da samme rute som det havarerte skipet og mintes de døde på ulykkesstedet på hundreårsdagen for tragedien
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus